Què aporta l’ajuda entre iguals als infants?*

Maribel de la Cerda – Aquest curs en pandèmia ha estat tot un repte. Des de les escoles, l’inici va ser incert, amb dubtes, pors, neguits… però això no va anar en detriment de la il·lusió, els esforços i l’energia per a l’obertura dels centresgarantint les condicions de seguretat així com les seves funcions essencials. Ara que ja estem a la recta final, podem mirar endarrere i afirmar que ha estat tot un èxit. I és que, malgrat el confinament de grups puntuals i molts canvis que, evidentment ens han afectat a grans i petits, les escoles han estat modèliquesen la seva capacitat d’adaptació i de donar resposta a la situació actual.  

Foto: Sònia Armengol i programa Komtü

Però malgrat aquesta lectura positiva, el cert és que aquest curs hem hagut de renunciar a algunes de les nostres pràctiques habitualstot incorporant algunes modificacions força artificials: les mascaretes, els grups estables, la distància física, la reducció o inexistència de sortides a l’entorn o la impossibilitat d’implementar alguns projectes característics, en són alguns exemples. I precisament dedicarem aquest article a una de les propostes que aquest curs no hem pogut implementar per l’organització en grups estables: l’ajuda entre iguals.

Què és l’ajuda entre iguals?

L’ajuda entre iguals és una  pràctica d’aprenentatge serveique impulsa la creació de vincles entre persones que comparteixen un mateix estatus, però que alhora presenten una diferència que permet a una d’elles assumir un rol educatiu intencional respecte l’altre. Un recurs molt emprat pels educadors i educadores, i amb una àmplia gamma d’experiències al nostre territori. 

Els programes de padrins/es de lectura, les associacions esportives gestionades pel propi alumnat, les experiències de col·laboració entre alumnes de diferents cursos, els projectes com el dels alumnes guia o els de mediació i resolució de conflictes entre iguals, són alguns exemples de com es concreten aquest tipus de pràctiques als centres educatius.

Què aporta l’ajuda entre iguals a l’alumnat?

L’ajuda entre iguals és una proposta senzilla que generaun context d’aprenentatge molt positiu pels infantsque hi participen.  

L’alumnat que facilita la seva ajuda i recolzament consolida els coneixements mitjançant l’experiència. El domini sobre el que es vol transmetre resulta essencial, i no hi ha millor manera d’aprendre que ensenyant. A més, els infants fan alguna cosa amb i per a algú altre, augmentant la seva autoestima, la satisfacció personal, la motivació, la responsabilitat i el compromís vers l’activitat. Sense oblidar, en aquest punt, com resulta de necessari i imprescindible l’acompanyament i el suport per part dels educadors i educadores

Els i les alumnes que reben l’ajuda obtenen una atenció individualitzada i suport de la mà d’un referent proper.Disminueix la seva por a equivocar-se i guanyen seguretat, cosa que facilita enormement el propi progrés i la superació dels reptes que se’ls puguin plantejar.

Créixer en relació amb els iguals

Allò essencial en l’ajuda entre iguals és que l’alumnat, quan treballa de forma conjunta, posa en pràctica un dinamisme bàsic d’humanització: el reconeixement mutu entre persones. La proximitat existent entre els infants afavoreix la creació d’una relació caracteritzada per la confiança, la complicitat i l’afecte. 

Així, doncs, els i les alumnes que hi participen treballen plegats per assolir un objectiu educatiu precís, a la vegada que es coneixen i construeixen un vincle i una relació d’amistat. I és precisament amb l’obertura d’aquest canal de l’afecte i de les emocions que l’aprenentatge es veu potenciat. 

Com a conclusió, mitjançant l’ajuda entre iguals els infants són capaços de construir relacions interpersonals i vincles afectius. Un aprenentatge bàsic per al creixement personal, social i, en definitiva, per a la vida. 

Hem de considerar, per tant, que a mesura que tot vagi passant i sigui possible, resultarà més necessari que mai potenciar aquest tipus de pràctiques a les escoles.Per a aquest temps de distanciament i limitacions en les relacions entre companys i companyes i tot el que ha comportat, l’ajuda entre iguals pot ser un bàlsam. 

Maribel de la Cerda, Project Manager del Programa Komtü

(*) Article publicat a la newsletter del mes de juny del Programa Komtü. Komtü és un programa impulsat per la Fundació Nous Cimsque treballa per a la millora del benestar emocional dels nens i nenes a les escoles d’infantil i primària.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s