L’ApS, una experiència glocal

Captura de pantalla 2016-02-15 a les 13.57.28Josep Ma Puig – Una vegada i una altra, l’experiència quotidiana ens mostra en quina mesura hem perdut el control sobre les decisions polítiques fonamentals i no parem de rebre tota mena d’agressions i retallades que es presenten com a desastres naturals. Una experiència que genera descrèdit i distanciament de la política, i sovint un profund desànim, a vegades sentiment de culpa, i també reaccions individualistes a la recerca d’un salvavides. Aquest horitzó dóna forma a una manera de ser poc inclinada a la indignació pel que vivim i poc favorable a la mobilització per canviar-ho.

No penso que l’educació per ella sola pugui transformar aquest panorama, però sense una educació diferent sempre anirem coixos. Aquí l’aprenentatge servei pot jugar un paper en la formació d’una ciutadania participativa i compromesa a treball en favor del bé comú.

L’aprenentatge servei vincula l’adquisició de coneixements amb el servei a la comunitat. Estem davant d’una acció local, centrada en una problemàtica concreta i realitzada en un entorn proper. Però una acció local permet, primer, veure de prop la injustícia, el sofriment i les limitacions en què viu molta gent; i a més permet implicar-se per millorar la situació de persones de carn i ossos, encara que sovint no sigui possible solucionar els problemes plantejats. Una acció local ens dóna experiència immediata i viva, però també pot deixar invisibles les causes dels problemes i el que es pot fer per superar-los.

Aquí trobem el segon moment de l’aprenentatge servei, la reflexió. Totes les activitats han de donar peu a preguntar-se què ha produït la situació sobre la qual s’intervé. El servei serà activisme sense sentit si no s’entén l’origen dels problemes. Per tant, una de les dimensions de la reflexió és la crítica; s’han de conèixer les polítiques que han provocat les limitacions sobre les quals es treballa. Seria una pena no adonar-se que els bancs d’aliments existeixen perquè hi ha gent que fa temps que no té feina i que el banc de sang treballa per no sotmetre la donació de sang a les lleis del mercat.

A més a més, la reflexió ha de provocar encara un altre moviment, impulsar el pensament global. Donar als problemes, a l’anàlisi i a les accions una dimensió que inclogui tota la humanitat. Molts fets locals tenen causes o provoquen conseqüències que van molt més enllà del seu àmbit: són problemes globals, que avui és urgent fer evidents. Finalment, l’aprenentatge servei també pot ser una escola de participació política. De l’acció local reflexionada es pot passar amb més facilitat a una acció política compromesa que contribueixi a impulsar solucions justes i globals. Es per tot això que diem que l’aprenentatge servei és acció local, reflexió critica, mirada global i implicació política.

Deixa un comentari