ApS durant el confinament

Aprendre ciutadania i guanyar resilència

 

642e2c0b-a2fe-4aef-88a2-96255f3044b9

Centre Promotor ApS – A l’inici de la pandèmia, el Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, amb la col·laboració d’Abacus, va llançar una crida per animar la realització experiències d’aprenentatge servei i de Servei Comunitari en situació de confinament. La campanya #ApSdesdeCasa ha recollit un bon nombre de accions i ara els convocants ofereixen un reconeixement als centres educatius, a l’alumnat que les ha realitzat i al professorat que les ha impulsat.

Davant de la situació creada pel confinament en l’àmbit educatiu, es corria el risc de pensar que era impossible seguir realitzant activitats d’aprenentatge servei i de Servei Comunitari. Tot i les obvies dificultats, la crida per fer #ApSdesdeCasa pretenia desmentir-ho i assolir els següents objectius:

  • Encoratjar l’alumnat i el professorat a seguir realitzant accions d’aprenentatge servei a pesar de la complicada situació que vivien.
  • Invitar l’alumnat a comprometre’s davant d’un problema social i no restar simplement com espectadors passius. Per tal de formar ciutadans, l’escola ha d’incorporar al currículum la realització d’accions reals en benefici de la comunitat.
  • Invitar a mobilitzar-se també com a mitjà per protegir-se del malestar que provocava la crisi sanitària i el tancament al domicili. Implicar-se solidàriament és un antídot contra l’angoixa, la desesperança i la por; és una acció que incrementa la resilència.
  • Convertir la situació de confinament en un laboratori de noves experiències d’aprenentatge servei. Noves per la tipologia dels serveis realitzats i noves pels mitjans usats per realitzar-los. Com ningú pot assegurar que no viurem de nou una situació semblant, valia la pena aplegar coneixement.
  • Contribuir a crear un inventari de pràctiques d’aprenentatge servei apropiades per pal·liar els efectes d’una situació de confinament i que, a més a més, sovint incorporaven tecnologies de comunicació a distància.

La crida #ApSdesdeCasa ha assolit en bona mesura aquets objectius i ha aplegat un conjunt d’experiències que a continuació detallarem. Per tal d’agrair i reconèixer l’esforç de les persones participants, el Centre Promotor d’ApS i Abacus oferiran un obsequi –llibres i material escolar– als centres. Con es deia a la convocatòria no és un premi, ni un ajut, sinó simplement la voluntat de donar les gràcies als i les participants. I ara, si seguiu llegint, veureu quanta creativitat i solidaritat han activats els nois i noies i el seu professorat.

Projectes reconeguts de la crida #ApSdesdeCasa

Economia per a tothom. INS Vallvera de Salt

Un projecte en el qual els alumnes d’Economia i Economia d’Empresa de Batxillerat preparen un àudio per al programa de ràdio “Ràdio Escola a Ràdio Salt” (97.7FM) amb l’explicació d’alguna curiositat econòmica en un format clar, entenedor i assequible per entendre les causes i conseqüències de la crisi de la COVID.

Els nostres avis, tot anirà bé! Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona

Des del centre educatiu es va donar continuïtat a la col·laboració que ja tenien amb la residència de gent gran. Durant el curs, alumnat de P5, 4t i 5è de primària comparteix espais amb persones usuàries de la residència, explicant contes, preparant una obra de teatre i realitzant tallers amb ràdio, bingo, hort, entre d’altres. En començar el confinament, sabent la situació de les persones grans i el personal que les acompanya, es va voler enviar missatges de suport i ànims en format de cartes virtuals i vídeos donant ànims per superar la situació.

Donem suport als afectats de la COVID-19. INS Cassà de la Selva

L’alumnat de 3r d’ESO és convidat a escriure cartes, poesies i/o dibuixos donant ànims a totes aquelles persones que treballen en una o altra feina dins la residència Sant Josep i els hospitals de la zona. També als ingressats o residents. Tot millorant competències comunicatives i digitals, així com aprenent valors cívics i competències personals.

La pedra de l’esperança. FEDAC Súria

Degut a la situació actual de confinament a causa de la Covid-19, els mestres d’Educació Infantil van proposar a l’alumnat una activitat de reflexió. Els hi van explicar que a les residències de gent gran, hi ha moltes persones grans que han estat soles durant molts dies i no han pogut veure als seus familiars. És per això, que els hi van proposar crear i dissenyar una pedra, la pedra de l’esperança. Volíem transmetre un missatge d’esperança, d’amor i de proximitat, per donar-los-hi força i ànims per continuar endavant.

Càpsules musicals. Escola Les Arrels de Salt

Des de l’àrea de música i col·laborant amb Ràdio Salt, es va decidir elaborar unes càpsules musicals per arribar a les cases de l’alumnat i de tots els ciutadans del poble. En aquestes càpsules han treballat història de la música: l’alumnat s’ha transformat en personatges de l’època de cada obra i explicaven les característiques de les mateixes. Han pogut entendre la importància de la ràdio en un moment com aquest i alhora han treballat l’escriptura, la dicció, articulació i pronunciació, la recerca i han pogut millorar el seu domini de mitjans tecnològics.

Com viuen la pandèmia els infants refugiats a Lesbos? Fundació Catalana de l’Esplai

En el marc de la proposta “nuSOS, per una ciutadania global”, les entitats de lleure volen aportar elements de reflexió crítica per apropar la realitat dels desplaçats. Primer, es va donar a conèixer la situació de les persones refugiades en els camps durant la pandèmia. Es va apropar aquesta realitat als infants i joves, per part dels infants que viuen als camps, i se’ls va convidar a retornar-los missatges de suport. També van difondre l’experiència per conscienciar a la ciutadania d’aquesta vulneració de drets que pateixen.

#ApSmontilividesdeCASA. INS Montilivi de Girona

Davant la situació de confinament, l’alumnat de 4t d’ESO, en les matèries de Projecte de Recerca i de Servei Comunitari, ha realitzat diferents micro projectes recollits en el Google Site: ApS Montilivi i difosos per les xarxes socials #ApSmontilividesdeCASA. Han fet diverses activitats com la realització de vídeos d’ànims per a persones vulnerables o en primera línia, cartells de prevenció del contagi, activitats per facilitar la situació de confinament com explicar contes, difondre reflexions sobre la pandèmia i participar a un programa de ràdio.

Sant Jordi geometric. Col·legi Mare de Déu dels Àngels de Sant Andreu, Barcelona

Aprofitant la proximitat de la festivitat de Sant Jordi i que amb l’alumnat de 1r d’ESO s’estava treballant geometria (polígons i classificació dels mateixos en funció de les seves característiques i propietats), es va idear una tasca que posés en funcionament aquests coneixements i la seva creativitat. Van crear un producte final que servís per regalar-lo als seus companys de cicle inicial de Primària (1r i 2n de Primària) i als avis i les àvies de les residències del Districte de Sant Andreu: una rosa geomètrica amb instruccions de pintat acompanyada d’una llegenda.

Regalem abraçades. Col·legi Mare de Déu dels Àngels de Sant Andreu, Barcelona

Regalem abraçades és una iniciativa participativa i solidària que sorgeix amb la voluntat d’alleujar la situació viscuda al llarg del confinament per alguns col·lectius vulnerables, com els avis de les residències i els malalts psíquics del districte de Sant Andreu, en motiu de la COVID-19. Es convidava a regalar un petit gest d’estimació, un missatge d’esperança i una abraçada carregada de força. S’ha potenciat la participació de manera transversal i curricular a les diferents etapes educatives i matèries.

Microplàstic watchers. Col·legi Mare de Déu dels Àngels de Sant Andreu, Barcelona

El projecte MICROPLASTIC WATCHERS és un projecte de ciència ciutadana en col·laboració amb el Museu Marítim i l’Institut de Ciències del Mar en el que els alumnes recullen i analitzen mostres de sorra d’una platja del litoral barceloní per observar la quantitat i tipus de microplàstics, que després seran utilitzats per científics que en fan l’estudi i a final de curs, ens fan retorn. L’alumnat també lidera una campanya de sensibilització a nivell d’escola i barri envers la problemàtica dels plàstics. La proposta es va iniciar abans del confinament i va continuar durant aquest amb l’oportunitat d’aprofundir en els aprenentatges i repensar-ne el servei.

Transalimenta al Baix Llobregat. Desos Opció Solidària

El projecte persegueix generar processos socioeducatius transformadors per promoure el dret a l’alimentació mitjançant la reducció del malbaratament alimentari. Pretén contribuir a articular una estratègia territorial del Parc Agrari del Baix Llobregat per promoure una alimentació disponible, accessible i de qualitat a través de l’enfortiment de capacitats dels titulars de drets, responsabilitats i obligacions mitjançant el disseny i la implementació de l’aprenentatge servei. S’ha treballat amb la comunitat educativa de l’INS Bernat el Ferrer, en el marc de la matèria de Geografia i Història de 3r d’ESO. S’ha iniciat l’ApS a mitjans d’abril, coincidint amb el confinament i havent adaptat totes les sessions previstes a un registre no presencial.

A prop teu. Solc Nou de Barcelona

Des de tots els cicles, el projecte consisteix en crear missatges de suport, d’esperança, d’amor… cap a aquelles persones que es troben en situació més vulnerable degut a la COVID-19 (personal sanitari, treballadors socials, educadors, farmacèutics, infants que degut al seu aïllament es troben separats dels seus éssers estimats i també a les seves famílies). Les creacions de l’alumnat s’han fet arribar a: Diferents CRAE (Centres Residencials d’Acció Educativa) i nens hospitalitzats de la Vall d’Hebron; centres i entitats de les Filles de la Caritat, residències de gent gran del barri, diferents hospitals (Hospital del Mar, Vall d’Hebron i l’Hospital Clínic) i a les farmàcies del barri i als serveis de farmàcia hospitalària.

Cartes de cor a cor. Escola FEDAC de Salt

Un dels col·lectius més afectats per la pandèmia ha estat la gent gran pel fet que no podien rebre visites de familiars i amics i això els feia estar més aïllats. Cartes contra l’aïllament és una iniciativa que va sorgir a finals de març del 2020 amb l’objectiu d’expressar el suport dels alumnes cap a la gent gran, en aquest cas, per proximitat, a gent gran de Salt i Girona. Per aquest motiu l’alumnat de 2n i 4t de Secundària van decidir posar el seu granet de sorra per tal de fer més passatgera aquesta difícil situació fent arribar paraules de suport i ànims als avis que viuen sols o en una residència de les dues poblacions a través de l’entitat Amics de la Gent Gran (Delegació de Girona).

Ens agrada cuidar. Col·legi Sant Josep de Sant Boi de Llobregat

Col·legi Sant Josep i la Unitat de Promoció Educativa de l’Ajuntament de Sant
Boi de manera coordinada s’han plantejat noves solucions de treball en línia per a l’acompanyament per part de l’alumnat de 4t d’ESO a usuaris i usuàries del Parc Sanitari de Sant Joan de Déu. El resultat és un procés de feina conjunta on els missatges de suport de l’alumnat es fan arribar al Parc Sanitari, tot i les condicions gairebé d’aïllament total dels i les residents hospitalitzats i amb la dificultat afegida de les càrregues d’hores extra de feina del personal del Parc.

Sota la mascareta: Un programa de ràdio escolar obert a totes les veus de Vilamajor. COMSOC Comunicació Social

Programa radiofònic impulsat per joves de l’Institut Vilamajor (Sant Pere de Vilamajor), nascut en confinament arran de l’optativa de ràdio adreçada a l’alumnat de 3r de l’ESO. L’espai radiofònic ha vinculat els i les estudiants amb el món de la informació i la comunicació de manera real. Han pogut explicar l’evolució de la pandèmia i les seves conseqüències alhora que han après sobre els gèneres periodístics. La cooperació entre joves, famílies, persones a càrrec de l’emissora, comerços i entitats municipals ha potenciat el treball de l’alumnat. Destaca el lligam amb la Xarxa de Suport Mutu de Vilamajor, la Biblioteca de Sant Antoni de Vilamajor, Ràdio Vilamajor, l’Ajuntament, el Sindicat del Poble i l’Ateneu Popular de Vilamajor.

Missatges d’ànim a la residència de Fort Pienc. INS Quatre Cantons de Poblenou, Barcelona

L’alumnat de 1r i 2n d’ESO ha escrit cartes de suport, ha fet dibuixos, escrit poemes i, fins i tot, ha obsequiat amb regals manuals a algunes de les persones grans que viuen a la residència de gent gran Fort Pienc i que han estat aïllades en una situació d’extrema solitud durant el confinament imposat per la Covid-19 ajudant així a mitigar les conseqüències d’aquesta pandèmia.

Tots i totes som part de la solució al malbaratament alimentari. Fundació Espigoladors

Sensibilització i visibilització de les pèrdues de collites per part de la pagesia i malbaratament alimentari en el context de confinament. Recerca i creació de receptes d’aprofitament alimentari i amb productes de temporada dins la comunitat. Realització de material audiovisual i gràfic per fer divulgació de les receptes, realització de campanyes informatives i de sensibilització dins la comunitat sobre l’aprofitament alimentari.

Confinats… I nosaltres, què hi podem fer? INS Quatre Cantons de Poblenou, Barcelona

Conjunt d’activitats realitzades a segon d’ESO per mitigar els efectes del confinament de diversos col·lectius de la societat. Realització d’un vídeo pel personal sanitari, detall a un amic o familiar per ajudar a passar mes bé la diada de Sant Jordi, recerca i elaboració d’una recepta de cuina per a la família, i, manuals d’instruccions per a la construcció d’instruments musicals per l’alumnat d’educció primària.

Històries de quarantena. Salesians de Sarrià, Barcelona

Repte lúdic elaborat en col·laboració i destinat a fer passar una estona distreta a joves i grans. A partir d’una sèrie d’històries entrellaçades escrita per joves i que es publicaven cada setmana de manera desordenada a Instagram, s’havia d’endevinar un enigma final.

*Pel Centre Promotor d’ApS: Breda Bär, Jordi Calvet, Laura Campo i Josep Puig


 

Deixa un comentari