Aprenentatge servei i capital social de les escoles

BALLVÉ, MARTA

Marta Ballvé i Martró

Marta Ballvé Martró – L’aprenentatge servei ens permet entendre la ciutadania d’una altra manera, fomentant des de l’escola la participació activa i la contribució a la millora de la qualitat de vida de la societat. Ens permet donar protagonisme al CAPITAL SOCIAL que tenim a les aules; ens permet entendre l’aprenentatge com un exercici de responsabilitat social en el que els aprenentatges adquirits es poden posar al servei d’un tercer, que se’n beneficia; ens ajuda a viure i posar en pràctica valors que anem interioritzant i adquirint a través de l’experiència, facilitant la construcció d’hàbits i actituds prosocials en els nostres alumnes. Sens dubte una proposta educativa que permet unir el compromís social amb l’èxit educatiu.

No fa més d’un any, a la Contra de La Vanguardia, feien una entrevista a la M. Montserrat del Pozo, superiora general de les Missioneres Filles de la Sagrada Família de Natzaret. M’agradaria destacar una idea ben potent que s’hi compartia: “La major innovació és estimar a l’alumne”. En un moment com el nostre en el qual el paradigma educatiu ha canviat, són constants les modificacions dins la normativa, en el qual dins del currículum es defineix un marc educatiu que determina quins continguts per llei cal treballar a cada matèria, hi ha quelcom que roman impassible i es manté sempre constant: les aules sempre són plenes d’infants i joves amb ganes d’aprendre. Aquesta bonica professió/vocació que és la de ser mestre ens ha de portar a estirar i treure la millor versió dels nostres alumnes, ens ha de portar a estimar-los i oferir-los experiències de qualitat i pràctiques educatives riques en valors que possibilitin el desenvolupament del seu aprenentatge integral, cuidant els aspectes intel·lectuals i humans/personals.

Eduquem per la vida i des de la vida, siguem valents a obrir les escoles a l’entorn, estiguem atents allò que passa al nostre voltant i establim xarxes sinèrgiques amb entitats socials i associacions que estiguin encarnades al barri on es troba l’escola. De ben segur que impregnar de REALITAT i AUTENTICITAT la nostra pràctica docent ens ajudarà a donar una visió molt més potent d’allò que treballem des de les aules i sobretot ens ajudarà a donar sentit i utilitat a allò que petits i grans aprenem. L’aprenentatge de ben segur que, amarat de la potencialitat i el maridatge que aporten les experiències vinculades al servei, serà més significatiu pels protagonistes de l’escola, i ens ajudarà al mateix temps a impregnar de valors la nostra pràctica docent.

Des del col·legi Mare de Déu dels Àngels, fa uns quants anys que caminem en clau d’Aprenentatge Servei. A 1er de Batxillerat, mitjançant el Projecte Social, els joves incorporen una hora de servei a la comunitat, a través de la matèria de Religió, fent de monitors al reforç educatiu de la parròquia del Crist Rei o del Centre Obert Don Bosco; dinamitzant i liderant un taller de mòbils i d’informàtica per a gent gran al casal d’avis, sumant-se a l’equip de voluntaris de Càritas del Rebost solidari preparant i repartint lots d’aliments per les famílies del barri, participant i acompanyant per Nadal i Sant Jordi als infants que estan ingressats a la unitat materno infantil de la Vall d’Hebron gràcies a la col·laboració amb l’AACIC,…

Experiències, totes elles, encarnades dins del compromís cristià que treballem des de la formació i la reflexió de Religió. També els joves de 3er d’ESO fa anys que des de les ciències, la didàctica de la imatge i la tutoria lideren una campanya de recollida de sang en el barri, emmarcant aquesta iniciativa dins del programa de festes de la Festa Major de la Sagrera. Prèviament a la campanya hi ha una fase de formació per part dels promotors del Banc de Sang i Teixits que complementa el que es treballa des d’aquesta matèria a classe de ciències i que permet consolidar els continguts de l’àmbit científic, però que s’estén i va més enllà, donat que també promou el treball de les competències transversals.

Quan els joves dissenyen un cartell i un flyer per donar a conèixer la campanya, quan són ells mateixos que redacten una carta per fer-la arribar a les famílies,… estan treballant la competència lingüística i audiovisual, quan s’organitzen en comissions i faciliten la difusió de la campanya compartint-la amb la resta d’alumnes i professors de l’escola, veïns del barri, familiars,… estant posant en joc la competència d’autonomia i iniciativa personal,… en el moment en el que són els alumnes els preparen contes per fer la difusió als companys d’infantil i engrescar-los perquè siguin els petits de l’escola que animin als seus pares a donar sang, s’està posant en valor la competència social i ciutadana,… Quan les companyes d’infantil fan un projecte científic i demanen la col·laboració dels alumnes grans de l’escola per a que facilitin unes pràctiques amb minerals i roques i un taller de lupes i microscopis, uns i altres estem aprenent i molt i estem també oferint un servei autèntic, en aquest cas, dins la pròpia escola.

Com deia Paulo Freire, “l’educació no canvia el món però canvia a les persones que canviaran el món”. Quin repte més maco tenim entre mans els mestres, ser els despertadors de somnis en infants i joves que els permetin desenvolupar totes les seves habilitats i potencialitats per arribar a ser changemakers del seu entorn més proper.


Deixa un comentari