Opinió

XARXES INFORMALS D’AMISTAT I DE CURA – Roser Batlle

Rojas Marcos sempre diu que hi ha dues coses que nota quan arriba a Espanya procedent dels Estats Units, només a l’aterrar a l’aeroport: l’olor de cafè-cafè i lo molt que parlen les dones.

A risc de fomentar el tòpic sobre els llatins, crec que pot tenir raó: el cafè que beuen als Estats Units és bastant dolent i cal reconèixer que aquí tothom parla pels colzes, però les dones més encara.

LIDERATGES PER AL SEGLE XXI – Salvador Carrasco Calvo

 En la Societat actual sembla que s’ha d’«excel·lir» per a ser algú. Cal estar a dalt dels llistats del sublim «Olimp» dels primers llocs de les múltiples carreres per «la franja alta» de qualsevol llistat. Fins i tot els rànquings de corrupció arriben a ser notícia. L’interès per l’excel·lència i el lideratge té profundes arrels històriques i culturals.

ApS: CAP A UNA PERSPECTIVA CRÍTICA DE LA “IRREAL” REALITAT – Deli Miró-Miró

En el últims temps estem assistint, des de centres educatius i comunitat, a un progressiu desenvolupament d’un camí de no retorn de diverses formes pedagògiques que s’emmarquen en la pràctica educativa de l’aprenentatge servei. Molts de nosaltres, coincidim en afirmar que l’aprenentatge servei és una eina pedagògica excel·lent i valuosa que facilita als participants l’assoliment de competències, habilitats, capacitats, actituds i talents vers, el viure i el conviure, el ser i l’estar, i d’habitar i existir en el món. La participació en projectes d’aprenentatge servei suposa aprendre en el marc de la col·laboració i la reciprocitat social, a més de vehicular processos d’aprenentatge experiencial i generar formes d’acció significativa envers el context.

ESPECISME, UN TEMA MORAL – Cristina García

De vegades ens preguntem per què les persones bones fan coses dolentes i sovint trobem que aquestes persones no tenen la visió d’estar fent mal a ningú, sinó que les seves accions són conseqüències d’una creença en què es deshumanitza a qui es fa mal. Quan ens creiem superiors a algú, som capaços de justificar males accions en contra seva. Podem reconèixer aquestes justificacions davant d’actituds racistes i masclistes, per exemple, i m’agradaria assenyalar un altre tipus de discriminació que cometem amb freqüència: l’especisme.

PARTICIPACIÓ SOCIAL I CONSELLS D’INFANTS – Jaume Trilla Bernet

Els infants no poden votar en les eleccions polítiques, però sovint acompanyen als seus pares quan aquests van a fer-ho; i segurament molts els pregunten a qui votaran i perquè. Veuen propaganda electoral pels carrers i -quin remei!- la de la televisió. Alguns també tenen les seves simpaties o antipaties pels diversos polítics i partits que es presenten; i tanmateix potser en parlen entre ells a l’escola o a l’esplai. Però el fet es que, per més que els menors puguin tenir les seves opinions polítiques, la nostra societat no els permet encara expressar-les en forma de vot. Sí que voten a l’escola per triar els seus delegats o per prendre determinades decisions relacionades amb les activitats de la classe. Que els infants puguin dir la seva en (i sobre) les institucions de les que formen part (família, escola, entitats d’educació en el lleure …), és una forma de participació important i necessària.

MEMÒRIES D’ARTUR MARTORELL DE LES COLÒNIES ESCOLARS A CAPDELLA -Martí Boneta i Carrera

Els anys 1917, 1918 i 1919 i durant un mes de l’estiu, la Central de Capdella al Pallars Jussà va acollir un grup de vint-i-cinc nens amb els seus mestres procedents de la ciutat de Barcelona. Es tractava d’unes colònies escolars, organitzades per l’Ajuntament de Barcelona…

RECONOCIMIENTO Y APRENDIZAJE SERVICIO – GREM

El reconocimiento entendido como proceso de dar valor y comunicárselo a la persona en formación es una elemento educativo fundamental. Obtener reconocimiento es imprescindible para construir la propia identidad y desarrollar competencias para la vida.

VALORS I COMPROMÍS EN LES ORGANITZACIONS – Salvador Carrasco Calvo

Moltes entitats del lleure educatiu tenen com a punt de referència uns valors, que signifiquen l’esperit, la força interior i el coratge de futur del seu projecte. Són valors que els inspiren i que expliciten en els respectius Codis d’Ètica. …

L’ESCOLTISME I JOJessica González

Cada cop que algú es creua en la meva trajectòria, si no coneix quina ha estat la meva passió, no m’arriba a conèixer. Segurament molta gent m’entendrà millor quan li digui que he sigut cap escolta durant nou anys i que continuo liderant projectes en el món de l’escoltisme.

YOU’LL NEVER WALK ALONE – Josep M. Puig Rovira

De fet,  a tots ens agrada que ens diguin que no caminarem sols, que estaran al nostre costat, que podem confiar que en moments de patiment tindrem algú amb nosaltres que ens donarà força. Tots desitgem sentir i saber que no estem sols. Però això és justament el que ens ha robat l’antropologia neoliberal amb l’error, i l’horror, de definir els humans com a individus autosuficients, egoistes, preocupats en exclusiva per l’èxit, …

LA MEMÒRIA DE L’HOLOCAUST. «SOM MÀ D’OBRA» – Salvador Carrasco Calvo

El largo viaje (2004) és el relat de Semprún dels quatre dies i cinc nits de viatge cap al camp de concentració de Buchenwald. Són ben conegudes les condicions en què es viatjava en aquells vagons atapeïts de persones, traslladades, en condicions indignes, a l’infern, a un destí desconegut, sinistre i cruel, en el qual «tot respirava misèria, sofriment i mort» …

Y ESTO ES SOLO EL COMIENZO – Constanza Espinoza

Aún recuerdo el día en que un compañero de trabajo llegó a la sala de profesores muy entusiasmado, anunciando que la universidad donde había estudiado, estaba ofreciendo un diplomado de Estrategias Didácticas para Educar en Valores. Llevaba cuatro años trabajando en esa escuela …

MIL VALORS EN L’APRENENTATGE SERVEI Josep Ma Puig Rovira

Mil valors en l’aprenentatge servei és una manera exagerada de parlar, naturalment, però les pràctiques educatives manifesten múltiples valors, i això sí que és ben cert. Les dues idees que presentaré en aquest escrit estan ja dites: la primera és que les pràctiques articulen una àmplia varietat de valors, i la segona és que l’aprenentatge servei ens ofereix un complet llistat de valors.

ELS MEUS INICIS COM A ENTRENADOR DE FUTBOL – Sebastián López López

El procés de convertir-me en entrenador de futbol ha estat ple de dificultats i finalment d’alguns encerts. Però per arribar als encerts he passat per molts moments de desesperació, que em van fer pensar que no valia com a entrenador i que potser no seria una persona adequada per a cap altra tasca educativa, professió a la qual aspiro arribar. …

ESTRELLES DE LA SORTIrene Antúnez González

Un conte de Nadal

No fa massa temps vaig viure una de les experiències més boniques que mai hauria imaginat, encara que no la desitjo a ningú. Va succeir en una planta d’oncologia infantil a Barcelona.

LA VALENTÍA DE DIALOGAR – Ignacia Cabrera Reveco 

La escuela está llena de historias y quiero contar una de ellas. Ocurrió el 22 de mayo del 2016, en Chile, al iniciar la jornada escolar, a las ocho de la mañana, familias, estudiantes, docentes, administrativos y directivos nos encontramos con el colegio ocupado. …

COMUNS: UNA EVOLUCIÓ TÍPICA – Salvador Carrasco Calvo

El teòleg Guibert de Nogent deia, en el segle XII, que el nom de «comuns» era un«nom nou i detestable».(…) També avui hi ha analistes incapaços d’entendre el que passa i que escriuen cròniques mancades de lucidesa. No acaben de veure que vivim un canvi d’època, amb noves realitats polítiques i uns «comuns» que intenten endegar un nou procés, hereu de mobilitzacions socials recents.

L’EIX MORAL DE L’APRENENTATGE SERVEIJosep M. Puig

L’aprenentatge servei és una activitat educativa que articula l’aprenentatge de continguts, competències i valors amb la realització d’un servei a la comunitat. Aquests dos elements, el servei i l’aprenentatge, són components imprescindibles d’aquesta metodologia; la suma dels dos formen el que podem anomenar eix de l’acció de l’aprenentatge servei.

L’aprenentatge servei està travessat per un altre eix que li acaba de donar tota la força educativa que pot arribar a manifestar. Ens referim a l’eix moral, al sentit personal i social que han de tenir les activitats de servei i d’aprenentatge. La línia que dibuixa aquest eix enllaça tres dinamismes formatius essencials: la indignació, el compromís i la presa de consciència cívica.

DELS VALORS A LES ESTRATÈGIES – Salvador Carrasco

Les organitzacions acostumen a dissenyar plans estratègics cercant la manera de projectar-se cap al futur i anticipar les seves línies d’actuació. Tanmateix, tenen, avui més que mai, uns entorns turbulents caracteritzats per un elevat grau de complexitat i unes incerteses i impredictibilitats creixents. En aquestes situacions ja no és possible garantir l’estabilitat i la seguretat que ens proporcionava la planificació estratègica….

ApS Y PEDAGOGÍA CRÍTICA

El presente artículo aborda la relación entre la pedagogía crítica y los pilares fundamentales de la metodología del aprendizaje servicio. Su principal objetivo es demostrar, de un modo concluyente, la idoneidad del aprendizaje servicio como metodología para alcanzar objetivos pedagógicos tales como la emancipación, la transformación y la justicia social….

Para leer el artículo: http://revistes.ub.edu/index.php/RIDAS/article/view/RIDAS2016.2.4

7 ACTIVITATS ESTUPENDES QUE NO SÓN APRENENTATGE SERVEI – Roser Batlle

Quan ens pica la bestiola de l’aprenentatge servei, seduïts pel seu enfocament o la seva filosofia, amb freqüència tendim a voler-lo veure en moltes activitats educatives. Però, òbviament no cal que totes ho siguin ni que intentem transformar-les. La passió ens cega…

VALORS PER A TEMPS «TURBULENTS» – Salvador Carrasco Calvo

Efectivament, hi ha un discurs clàssic, ben elaborat, sobre el paper dels valors en les organitzacions en contextos o entorns «turbulents». Amb ell no ens cal sumar-nos a modes managerials, més o menys afortunades o dotades de sentit.

DEFENSAR IDEES ÉS SERVIR LA COMUNITAT – Josep M. Puig Rovira

“El que proposaré en aquest escrit no té detractors, però tampoc li donem tota la importància que mereix. Ens situem en l’àmbit de l’aprenentatge servei, una mena d’activitats educatives que enllacen el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts acadèmics. Doncs bé, quan pensem en exemples d’aprenentatge servei ens vénen al cap experiències en què els participants duen a terme una ajuda directa a persones, com els mentors de lectura o les activitats de companyia a persones grans, o bé casos en què els participants realitzen intervencions en l’entorn, com la construcció de caixes niu, la neteja de la llera d’un riu o la reparació de pisos en mal estat. No tenim cap dificultat per veure que estem davant de bons exemples de servei a la comunitat. …”

APS I FINANCES ÈTIQUES – Martí Boneta Carrera

“Aquests últims anys, les finances ètiques s’han introduït en el món econòmic i social. A més, alguns plans d’estudis inclouen també en el currículum aquest nou concepte. L’Institut Miquel Biada de Mataró ha creat el Club d’Emprenedoria Biada, per establir les bases de l’aprenentatge de les finances ètiques en els diferents cursos. El repte del projecte és donar a conèixer, dins l’àmbit de l’educació financera, una via alternativa de finançament i d’inversió basada en uns criteris ètics per aplicar als projectes, gràcies als quals es contribueixi a aconseguir un desenvolupament sostenible i una millora en la societat. Els creadors d’aquest Club són els alumnes de tercer de l’ESO, de primer de batxillerat i de segon curs del cicle mitjà de formació professional de gestió administrativa.” 

APRENENTATGE SERVEI I CAPITAL SOCIAL DE LES ESCOLES – Marta Ballvé Martró 

“L’aprenentatge servei ens permet entendre la ciutadania d’una altra manera, fomentat des de l’escola la participació activa i la contribució a la millora de la qualitat de vida de la societat. Ens permet donar protagonisme al CAPITAL SOCIAL que tenim a les aules; ens permet entendre l’aprenentatge com un exercici de responsabilitat social en el que els aprenentatges adquirits es poden posar al servei d’un tercer…”

BONES INFLUÈNCIES – Maria López-Dòriga

“Cadascú té alguna cosa bona i alguna cosa dolenta i estem aquí per ajudar-nos”. I davant les dificultats de convivència o les queixes pel comportament d’algun dels joves responen i dinamitzen un debat que té sempre un mateix fil conductor: què podem fer per ajudar-lo?

NO ÉS UNA PALA, ÉS UNA EINA MORAL – Fátima Avilés i Josep Ma Puig

“Quan un nen o una nena es troben davant d’un problema de repartiment tenen dues disposicions preparades per actuar, compartir el bé preuat o intentar acaparar-lo. Així són les coses, però quan el comportament és egoista i el protagonista pretén acaparar els béns desitjats, les mestres, representants de la cultura moral de la comunitat, intervenen per tal de regular la conducta de la persona acaparadora i aconseguir que se n’adoni que és preferible compartir”. 

MÉS ENLLÀ DE LA METODOLOGIA: PER QUÈ APS?Josep Palos

“Si comparéssim què i com ensenyem cadascú a les nostres aules veuríem que tothom no valora els mateixos continguts, ni fa la mateixa tipologia d’activitats, ni li dóna el mateix enfocament, ni utilitza els mateixos recursos, fins i tot quan es fan servir els mateixos llibres de text”.

L’HUMOR, UNA EINA PODEROSA: CURA, PROTEGEIX I TRANSFORMA – Xus Martín

“Mitjançant una bona dosi d’humor mantinguda al llarg del temps aquest docents transformen la vida de l’aula: redueixen situacions d’enfrontament, augmenten la motivació de l’alumnat, generen un ambient cordial, ajuden a perdre la por i a tolerar petites frustracions”

GÈNERE I UNIVERSITATAngeles Ferreira

“Creemos que las conquistas en el plano formal sobre género no siempre son acompañadas por cambios en las percepciones sociales y culturales, así como en las institucionales”.

L’APS, UNA EXPERIÈNCIA GLOCAL Josep Ma Puig 

“La reflexió que propicien els projectes d’ApS han de provocar encara un altre moviment, impulsar el pensament global. Donar als problemes, a l’anàlisi i a les accions una dimensió que inclogui tota la humanitat”

ORGULL DE PROFE – Xus Martín

““Saps què passa? Que em sento molt orgullosa d’ells”. Amb aquest comentari una professora de la Unitat d’Escolaritat Compartida Esclat expressa el que sent en veure els seus alumnes cuidant als adults de Tallers Bellvitge”

APS: QUAN TOCA REFLEXIONAR – Fátima Avilés

“L’aprenentatge servei és que els estudiants desenvolupin competències acadèmiques, formin el pensament crític i reflexiu, es tornin ciutadans sensibles envers les necessitats de la societat”

L’EDUCACIÓ EN VALOR DELS JOVES: UN PROBLEMA SOCIAL PENDENT – Salvador Carrasco

“Les emocions també s’eduquen. S’han de treballar amb metodologies que motivin i, alhora, siguin educatives. Activitats que deixin als joves ser més creatius i sentir-se escoltats”

CURRÍCULUM PER CUIDAR – Josep Ma Puig

“L’escola, que és l’entorn que té la principal responsabilitat de preparar els joves perquè participin d’una manera eficaç en la vida adulta, no dóna prou oportunitats per tal que es produeixi aquest aprenentatge”.

ESPLAIS, CULTURA I ApS – Salvador Carrasco 

“L’ApS permet posar en valor elements culturals i valors humanistes, alhora que afirma la “primacia del món de la vida”, la vàlua de la feina pacient i ben feta, la importància de la quotidianitat, de la sensibilitat i la subjectivitat”. 

L’ALTRUISME TAMBÉ S’ENSENYA – Josep Ma Puig

“La seguretat que quasi tot s’ha d’aprendre desapareix quan parlem de valors com l’altruisme o la cooperació. En aquests casos ens conduïm com si les competències valuoses ja les haguessin de portar posades, de dominar des de sempre, d’haver heretat, com el color dels ulls. Actuem com si no calgués aprendre-les amb la mateixa dificultat i esforç que requereixen els altres continguts i competències. I això és un error”.

DE MODA A NECESSITAT: ELS EIXOS TRANSVERSALS DEL CURRÍCULUM – José Palos

“Els eixos o temes transversals del currículum, eren i continuen sent, problemes o situacions socialment rellevants, tant a nivell local com a global, amb una dimensió educativa personal important i necessària per a la inferència i aplicació dels aprenentatges en el context social”.

FONAMENTANT L’APS: UNA PERSPECTIVA SOCIOLÒGICA – Salvador Carrasco

“No ens interessa l’acció per l’acció, sinó una pràctica educativa dotada de significació, orientada cap a unes finalitats, al servei d’ interessos col·lectius de la comunitat. Cerquem fer realitat allò que entenem com a raonable en una situació donada, mitjançant el respecte als agents implicats, el diàleg i la cooperació”.

QUAN L’APRENENTATGE SERVEI IMPLICA RESPONSABILITAT SOCIAL – Oficina d’ApS de la Facultat d’Educació UB

La Facultat d’Educació aposta per l’aprenentatge servei com una proposta educativa que vincula les tres missions de la universitat: docència, recerca i responsabilitat social”.

PROJECTES AMB SERVEIXus Martín 

“El treball per projectes es percep com una metodologia que pot capgirar la dinàmica escolar habitual i facilitar nous elements que engresquin els joves”.

APS, UNA PROPOSTA CLÀSSICA I NNOVADORA – Salvador Carrasco

“Al millorar els processos d’aprenentatge dels infants i joves, quan ens impliquem en dinàmiques col·lectives de canvi i en projectes orientats cap al servei a la comunitat, estem innovant. Per això, entenem que l’Aprenentatge i Servei (APS) és una proposta innovadora”.

PEDAGOGIA DEL COMÚ – Josep Ma Puig

“La metodologia de l’aprenentatge servei uneix necessitats socials, servei a la comunitat i aprenentatges acadèmics tot mostrant el valor d’allò comú”.

L’APRENENTATGE SERVEI AJUDA A GENERAR XARXES EDUCATIVES MUNICIPALS?Laura Campo

“La xarxa educativa no és estàtica, ben al contrari, és un ens viu. En aquest sentit, també cal parar-nos a valorar si les necessitats s’han anat transformant i, per tant, hem de transformar també les propostes d’aprenentatge servei. Segurament, cal repensar la idea de necessitat social i concebre-la no únicament com una mancança a solucionar, sinó també com un repte o millora que podem aportar”.  

PRÁCTICAS DE CIUDADANÍA: EL APRENDIZAJE SERVICIO – Josep Ma Puig

“El aprendizaje servicio está en las antípodas de una educación que busca por encima de todo el éxito individual. Es una contribución a un cambio cultural que debe promover valores como la solidaridad, la cohesión social y una mayor igualdad.”

EDUCACIÓ I SERVEI A LA COMUNITAT – Josep Ma Puig

“L’educació ha adoptat la idea de servei a la comunitat a través d’una proposta metodològica apropiada a la seva realitat i molt enriquida: l’aprenentatge servei. Una metodologia educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei en un sol projecte en el qual els participants es formen mentre treballen sobre necessitats reals de la comunitat.”

7 IDEAS PARA EDUCAR EN VALORES – Josep Ma Puig

“No se puede enseñar química sin pasar muchas horas en el laboratorio experimentando. Una química de libro es una mala química, aunque una química sin ningún libro quizás no llega ni a química. A la educación en valores le ocurre lo mismo: no se adquieren sin práctica, pero tampoco se aprenden si falta la consideración de ideas”.

CIUTADANS DES DE L’ESCOLA – Josep Ma Puig

“Desenvolupar un vincle d’afecte entre el professorat i l’alumnat, i també òbviament entre els mateixos alumnes, és la base de l’amistat cívica, un bon antídot contra els prejudicis i la discriminació.Ensenyar ciutadania no és donar classes, sinó proporcionar experiència vives”.

UN GIR EN EDUCACIÓ – Josep Ma Puig

“Avui l’aprenentatge servei ens recorda amb força que l’educació és compromís i és servei útil a la comunitat, a més de ser també un eina per assolir múltiples aprenentatges. Per tant, l’aprenentatge servei incorpora de ple la idea que per formar-se cal retornar quelcom a la col·lectivitat, cal treballar pel bé comú”.

One comment

  1. “L’aprenentatge servei és una oportunitat per donar sentit a allò que l’alumnat estudia a les aules i per obrir el centre educatiu al seu context, a la comunitat i a les seves necessitats. Això afavoreix un canvi de mirada en el per a què de l’educació”.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s