Guies

ApS, un enfocament inclusiu a l’educació especial

L’etapa 16-20 de l’Escola d’Educació Especial Xaloc de Sabadell

captura-de-pantalla-2016-11-22-a-les-12-43-55

Brenda Bär Kwast* – Formar persones conscients de la seva realitat, orgulloses de les seves possibilitats i socialment actives; tot això adequat a les capacitats de cadascú i fugint de visions assistencialistes que fomenten persones exclusivament receptores de serveis. Aquesta és la raó de ser de l’Escola d’Educació Especial (EEE) Xaloc, que en definitiva el que vol és una inclusió digna, tant laboral com social, per al seu alumnat. És perseguint aquest objectiu que descobreixen l’aprenentatge servei com una eina útil —fins i tot imprescindible— per aconseguir-ho.

Tot i ser una escola d’educació especial, no els ha agradat mai que els etiquetessin com una «escola excloent», i amb raó, perquè la seva pràctica demostra tot el contrari. Davant la realitat frustrant que molts dels seus alumnes, un cop passada l’escolarització obligatòria, es quedaven a casa, l’any 2000 van decidir crear una innovadora etapa educativa per als alumnes d’entre 16 i 20 anys. En volien garantir la inclusió. Un aspecte clau que els ha ajudat en aquesta etapa ha estat dur a terme activitats d’aprenentatge servei, que han vinculat el centre amb l’exterior i han ajudat els alumnes a conèixer i posar en pràctica les seves capacitats, cosa que els ha habilitat com a realitzadors de serveis a la comunitat.

Els projectes d’aprenentatge servei han aconseguit que els alumnes coneguin la seva potencialitat real per fer accions pels altres i que les seves ajudes siguin considerades valuoses i dignes de merèixer un reconeixement. Aquestes experiències han fet caure les parets de les aules, les parets del centre, i han servit per fomentar la participació amb l’exterior, tant durant l’etapa educativa, com el que fins i tot pot ser més interessant: després d’aquesta etapa. Ara els joves estan en condicions i posició millors per a la veritable inclusió i en més contacte amb la societat que els envolta.

Per poder donar resposta a aquesta experiència s’ha fet un estudi etnogràfic que descriu amb detall les moltes experiències d’aprenentatge servei i la manera com el centre s’ha organitzat per realitzar-les. Veurem com l’enfocament educatiu vinculat a l’aprenentatge servei, pel qual han apostat des d’aquest centre d’educació especial, ha aconseguit fer un canvi de mirada cap a les persones amb discapacitat, i ho ha fet a tres nivells diferents: d’ells mateixos, de la seva família i de la societat que els envolta. Aquest canvi de mirada ha implicat passar de la percepció de persones amb discapacitats al seu reconeixement com a persones amb possibilitats d’aportació a la societat i potencialitat d’altruisme. En definitiva, un bon exemple del qual en podem treure molts ensenyaments sobre com l’aprenentatge servei pot ser una eina valuosa per potenciar l’obertura a l’entorn i esdevenir per a l’alumnat una veritable oportunitat d’inclusió.

Descarregar el document:

http://www.aprenentatgeservei.org/intra/aps/documents/Quadern%20APS_Xaloc.pdf

Brenda Bär Kwast* és investigadora de la Facultat d’Educació de la UB.


Aprenentatge Servei i Gent Gran

Captura de pantalla 2016-08-31 a les 16.45.41El Centre Promotor de l’Aprenentatge Servei segueix amb la política de publicacions que ajuden a diversificar les propostes d’aprenentatge servei i a millorar la seva qualitat.

En aquesta ocasió, el treball d’Anna Ramis –Aprenentatge Servei i Gent Gran– fa una doble lectura del paper de les persones grans a l’aprenentatge servei: com a receptors de les accions dels infants i joves que s’apropen a ells, i com a protagonistes de les accions de servei que les mateixes persones grans poden aportar a la societat.

Com diu l’autora, la vellesa ja no està tant associada com anys enrere a la decadència ni a la pèrdua de capacitats físiques i cognitives. L’envelliment s’associa cada cop més a conceptes com autonomia, compromís, saviesa i qualitat de vida. L’augment de l’esperança de vida ha provocat que les persones jubilades puguin viure aquesta etapa com un període ple d’oportunitats. Cal, però, promoure mesures per aconseguir un envelliment actiu i per aprendre al llarg de tota la vida. L’aprenentatge servei és una eina per aconseguir-ho.

Per descarregar la guia: Aprenentatge Servei i Gent Gran


El Centre Promotor publica una nova col·lecció, ‘Quaderns d’ApS’

unnamedAvui presentem aquesta col·lecció amb un primer document escrit per Salvador Carrasco, Aprenentatge servei, valors i formació de monitors. Es tracta d’un conjunt de breus assajos que vinculen l’aprenentatge servei i l’educació en valors amb el món del lleure. Un treball que es basa en la dilatada vinculació a la Fundació Catalana de l’Esplai de l’autor. Un bon començament per la col·lecció Quaderns ApS.

Des del seu origen el Centre Promotor de l’ApS ha promogut la publicació de treballs sobre aprenentatge servei. L’objectiu ha estat donar a conèixer aquesta metodologia, analitzar-ne els fonaments filosòfics, descriure els seus components, avaluar els resultats, oferir eines per desenvolupar experiències i construir xarxes que permetin implantar l’aprenentatge servei en els àmbits territorials locals. Segueix llegint…


 

Guia pràctica: ApS, pau, drets humans i solidaritat

Captura de pantalla 2016-02-04 a les 17.51.15Són molts els projectes d’aprenentatge servei que necessiten una entitat externa per a desenvolupar-se. Laura Rubio i Laura Luchetti apropen el món de l’ApS a les entitats en general i, en particular, a les vinculades als drets humans i la solidaritat, a través d’aquesta guia. El document que hi ha enllaçat proposa noves formes d’educació en la justícia global partint de la base que la transformació social és necessària per a desenvolupar un sistema educatiu capaç d’incorporar la justícia global al currículum escolar i treballar-lo de forma conjunta amb aquells entitats que hi tenen una incidència directa.

Descarrega’t la guia aquí


 

Guia pràctica: Avaluem els projectes d’aprenentatge servei

Captura de pantalla 2015-11-04 a les 13.44.35Ara que el curs ja està en marxa i que la majoria dels projectes ja han tirat endavant, és moment de pensar com es tiraran endavant i, sobretot, com s’avaluarà l’impacte que hagin tingut al centre. És per això que us apropem una eina que pot ser d’utilitat per a tots aquells que necessiteu aproximar-vos a fórmules per avaluar els projectes d’aprenentatge servei. La guia ‘Avaluació dels aprenentatges en els projectes d’aprenentatge servei’, hi trobareu totes les claus per saber com fer-ho. El GREM posa a disposició dels seus lectors una nova guia pràctica, escrita per Roser Batlle, en què s’expliquen totes les claus de l’avaluació de l’aprenentatge servei.

Descarrega-te-la aquí 


Guia pràctica: “Universitaris que col·laboren amb entitats socials”

La guia vol orientar i sensibilitzar els estudiants a l’hora de prendre determinades decisions o dissenyar projectes

Guia pràctica:

Guia pràctica: “Universitaris que col·laboren amb entitats socials”

La Taula del Tercer Sector, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona, ha publicat la guia “Universitaris que col·laboren amb entitats socials, en el marc de la seva activitat acadèmica”. Es tracta d’una publicació adreçada tant a les entitats del Tercer Sector Social com als universitaris, destinada a fomentar que algunes de les activitats acadèmiques que han de dur a terme els universitaris en el transcurs de la seva formació puguin ser útils per a entitats socials. Segueix llegint…

Descarregueu-vos la guia aquí


Guia pràctica: Fem projectes d’ApS!

Captura de pantalla 2015-10-23 a les 9.30.22 Descarrega’t la guia sencera aquíEl Grup de Recerca en Educació Moral posa a disposició una nova guia pràctica per a dissenyar projectes d’aprenentatge servei, aquesta vegada en l’àmbit del lleure. En aquest document coordinat per Xus Martín hi trobareu totes les orientacions clau per poder desenvolupar un projecte d’AaPS en el lleure. La guia s’ordena seguint la seqüència de les fases d’un projecte i els exemples i els testimonis que inspiren cada fase corresponen als projectes realitzats pels agrupaments participants en l’experiència Aprenentatge Servei i Pedagogia del Pro- jecte del Laboratori d’Acció i Innovació Educativa de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya.

Descarrega’t la guia sencera aquí


Guia pràctica: aprenentatge servei i inclusió social

Captura de pantalla 2015-09-07 a les 22.51.02El Grup de Recerca en Educació Moral posa a disposició una nova guia pràctica per a dissenyar projectes d’aprenentatge servei vinculats a processos d’inclusió social. I és que les propostes d’aprenentatge servei permeten viure experiències significatives de formació i servei comunitari que, combinats amb espais de reflexió, acompanyament i treball en xarxa poden afavorir la construcció de capital social orientat a la inclusió. Aquesta guia de Mònica Gijón ajudarà els docents a iniciar nous projectes.

Descarrega-te-la en català,castellà o anglès:

Català: Aprenentatge servei inclusió social

Castellà: Aprendizaje servicio e inclusión social

Anglès: Service learning and social inclusion


Aprenentatge servei: com avaluar i millorar els projectes 

Gràfic explicatiu de l'avaluació que s'ha de fer dels projectes d'ApS

Gràfic explicatiu de l’avaluació que s’ha de fer dels projectes d’ApS

La rúbrica és una eina pensada per facilitar l’autoavaluació i la millora de les experiències d’aprenentatge servei. Es presenten dotze dinamismes, ordenats en tres apartats —bàsics, pedagògics i organitzatius— i quatre nivells per a cadascun dels dinamismes. També es proposen maneres d’anàlisi i de debat de les experiències, i també formes de re- presentació gràfica.

Descarrega’t gratuïtament la guia, en l’idioma que et convingui i en el format més adient. T’oferim sis documents, tres en versió reduïda i tres més extensos en català, castellà i anglès.

Clica i descobreix-los!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s