Experiències

Aprendre a partir d’escoltar la veu dels aprenents

equip1

Jordi Calvet – Una vuitantena de nois i noies d’entre 12 i 16 anys de quatre instituts diferents es van trobar al campus de Mundet tot el matí d’un dijous de fa unes setmanes. La jornada portava per títol «Com aprenem treballant per projectes». Què va impulsar a venir a la Universitat de Barcelona aquests adolescents i el seu professorat? Què els va fer venir des de Vilafranca del Penedès, des de Cardedeu, des de Lliçà d’Amunt o des de Sant Andreu de Palomar?

Una dotzena de professors i professores, alguns d’ells membres dels equips directius de diversos instituts, durant aquest curs, en el marc de les activitats formatives de l’ICE UB, han estat reflexionant i construint un relat comú sobre el canvi que s’està produint en aquests instituts. Per aprofundir en el mutu coneixement, per reflexionar sobre les accions i activitats que el projecte educatiu de cada centre promou, el professorat ha consensuat i compartit estratègies per renovar els seus centres i ha desenvolupat una guia referida a set dimensions: currículum, avaluació, inclusió, espai, temps, metodologies i relacions. Segueix llegint…


Projecte siguem Eco-Ètics

IMG-20170120-WA0001-768x1024Aina Puig – Aquest trimestre els alumnes de 4t d’ESO del Col·legi Manyanet Blanes van realitzar el projecte Siguem ECO- ÈTICS. El projecte va sorgir amb la finalitat de fer comprendre a l’alumnat de secundària que existeix una banca alternativa.

En aquesta experiència, els alumnes de l’assignatura optativa d’Economia de 4t d’ESO, per grups cooperatius i després de fer una exhaustiva investigació, organitzaren un taller informatiu per dur a terme a la Universitat de Girona. Concretament, els participants del taller eren els estudiants del Grau en Geografia, Ordenació del Territori i Gestió del Medi Ambient.

Un cop els nostres alumnes van arribar a la Facultat de Lletres, es van barrejar amb els universitaris i van fer equips. Primer, els alumnes de 4t havien d’exposar els aprenentatges adquirits a l’assignatura d’Economia i, després, els universitaris de l’assignatura de Geografia Econòmica havien de plantejar una pregunta realitzada pel seu professor i explicar la resposta als alumnes de 4t d’ESO. Seguidament, els grups van haver de preparar un PPT de tres o quatre diapositives per exposar la resposta de la pregunta plantejada. Finalment, cada grup va tenir uns 5 minuts per exposar a la resta de companys/es el tema relacionat amb les finances a escala global.

Principalment, l’exposició es va dur a terme per part dels alumnes de 4t d’ESO. Tot i així, els universitaris van acompanyar als alumnes de la nostra escola i van aclarir els dubtes que no s’havien resolt.

El projecte va partir de la necessitat de fer obrir els ulls als alumnes i als universitaris, que un dels principals motors de canvi envers l’economia som nosaltres mateixos. Donar a conèixer que existeixen diferents alternatives financeres i que els usuaris tenim molt a dir i decidir sobre el nostre model econòmic és un dels reptes actuals de les aules del Col·legi Santa Maria. La gran majoria de l’alumnat considera que l’única alternativa financera existent són els bancs tradicionals. Aquesta necessitat fa que l’escola es marqui l’objectiu d’ampliar aquesta simple visió i fer persones de futur, obertes, dialogants i ciutadanes del món.

Enguany aquest projecte ha rebut la subvenció per part de la Fundació Bofill i Oikocrèdit. Aquesta beca ha permès dur a terme el taller a la UdG ja que subvenciona el desplaçament dels alumnes. La realització del projecte va permetre crear un bon espai d’aprenentatge i d’intercanvi entre universitaris i alumnes de l’escola.


Infància i participació política

Captura de pantalla 2017-03-15 a les 15.41.07GREM – Aquest llibre és una obra col·lectiva, editada per Ana M. Novella i Asun Llena, en la que trobareu la descripció de consells actius i aquells que estan en procés, així com la veu dels seus protagonistes que ens narren en primera persona què significa per a ells prendre part i/o acompanyar a aquest òrgan. També hi ha unes pàgines en les que s’exposen les característiques que els defineixen i els elements que han impulsat la constitució dels consells, així com algunes aportacions per amplificar el seu potencial transformador i d’incidència en el disseny del municipi. La participació política dels infants és un repte que ens implica a tothom.

 

 

Per descarregar el llibre: https://issuu.com/conselldinfants/docs/llibre_28nov_issuu


65 experiències d’ApS

captura-de-pantalla-2017-02-02-a-les-19-25-48

En les passades Jornades d’Intercanvi d’Experiències d’Aprenentatge Servei es van presentar seixanta-cinc experiències diferents en format de pòster. Ara el Centre Promotor de l’ApS ha publicat un document que les recull. És una bona oportunitat per comprovar la varietat de realitzacions i per descobrir alguna idea que ens pot inspirar.

Descarregar el document:

http://www.aprenentatgeservei.cat/intra/aps/documents/Recull%20posters%20presentats%206a%20Jornada%20APS.pdf


Conecta Joven

captura-de-pantalla-2016-10-19-a-les-12-36-15

Conecta Joven és un projecte de Fundesplai nascut al 2006 en el qual joves d’entre 16 i 19 anys de tot l’Estat espanyol acompanyen a persones adultes en un itinerari formatiu de capacitació en l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, sota la supervisió d’una persona dinamitzadora que dirigeix el procés de captació de joves, formació i seguiment. Aquesta figura pertany habitualment a una entitat social del territori i es coordina amb els tècnics de Fundación Esplai creant xarxa i fomentant el treball comunitari.

L’objectiu educatiu del projecte és l’alfabetització digital de les persones adultes i també immigrants en risc d’exclusió social. Darrerament s’han incorporat formacions en temes d’ús responsable d’internet adreçades a preadolescents, i també de l’ús de tecnologies mòbils.

Les entitats posen en marxa les accions formatives a partir d’un disseny instruccional proporcionat per Fundación Esplai i que inclou també els materials d’aprenentatge, la metodologia, i formacions específiques per als joves i les persones dinamitzadores. El projecte funciona amb calendari escolar i inclou una trobada anual a finals de maig de tots els participants.

Finalment, també es pretén la formació dels joves en la participació i la construcció responsable de la seva comunitat.

Per veure el vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=-hGe8L8sdUw

 


Finances ètiques i ApS

captura-de-pantalla-2016-09-07-a-les-15-01-24

L’experiència Biabanca de l’Institut Miquel Biada de Mataró vol establir les bases per a l’aprenentatge de les finances ètiques. Alumnes d’Educació Secundària i de Cicle Mitjà de Gestió Administrativa fan un assessorament financer a companys que han de realitzar un pla d’empresa. Un exemple d’ajuda entre iguals i aprenentatges relacionats amb les finances ètiques.

Per veure el vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=7ROjhPJ-XJs


Posa la teva xinxeta a Pam a Pam

SETEM Catalunya és una organització no governamental de solidaritat internacional, independent i participativa que, juntament amb organitzacions del Sud, sensibilitza sobre les desigualtats Nord-Sud, denuncia causes i promou transformacions personals i col·lectives per aconseguir un món més just i solidari.

Pam a Pam és el mapa col·laboratiu de Catalunya que mostra punts de consum responsable i Economia Solidària, una iniciativa de SETEM i la Xarxa d’Economia Solidària (XES) per transformar el teu entorn a partir de la cistella de la compra.

Aquest curs s’ha dut a terme un projecte d’ApS, Posa la teva xinxeta a Pam a Pam, sobre consum responsable i Economia Social i Solidària a les aules de l’institut Consell de Cent de Barcelona. En aquest vídeo fet per la Lu de la Cal, membre de l’equip de comunicació de l’entitat, es recull l’experiència!


Compartir idees

foto vídeo

Aquí us deixem el vídeo del projecte Compartir idees, la universitat va a l’institut, que permet recórrer les diferents fases de l’experiència a través de la veu dels i les seves participants, posant de manifest que sovint les formes més senzilles amaguen un gran potencial acadèmic i transformador.

Compartir idees és una experiència d’aprenentatge servei en la que treballen conjuntament diferents facultats de la Universitat de Barcelona. En concret, el projecte consisteix en que els i les estudiants de graus i màsters preparen i realitzen conferències-taller sobre temes d’interès relacionats amb els seus estudis en instituts de secundària. Segueix llegint…


‘L’hora del conte’, aprendre escoltant i explicant

‘L’hora del conte’ és una iniciativa educativa vinculada a l’aprenentatge servei en la qual estudiants del Grau d’Educació Infantil de la Universitat de Barcelona dinamitzen una estona de lectura de la Biblioteca de Sant Adrià de Besòs. D’aquesta manera, posen en pràctica continguts curriculars, prenen contacte amb infants i donen suport en aquesta activitat. Segueix llegint…


 

Participar a l’escola, el motor per canviar el futur

Tres joves desenvolupen projectes d’aprenentatge servei a zones difícils de Mèxic per propiciar el sentiment de pertinença a una comunitat

Arribats als 18 anys en molts indrets del planeta, als 21 en d’altres, molts joves esdevenen ciutadans de ple dret i amb capacitat de participar democràticament a la societat. Per a molts és una novetat que exerceixen de la mateixa manera que s’ha fet al seu entorn familiar. Però què significa poder participar activament a la societat? Què es pot aconseguir? I el més important, qui ens ensenya, a ser ciutadans actius i amb capacitat per decidir críticament quines necessitats té el nostre entorn?

Això és just el que van preguntar-se la Laura, en Luis i en Josué, tres estudiants mexicans que són uns mesos a Barcelona per conèixer com es desenvolupen els projectes d’aprenentatge servei a Catalunya i per recopilar informació sobre les tasques de recerca que es desenvolupen des del Grup de Recerca en Educació Moral. Segueix llegint…


 

Espai de deures

“Per mi ser voluntari és ajudar els nens i tornar el favor que l’Espai de Deures em va fer a mi quan tenia aquesta edat. Crec que gràcies això m’he pogut treure l’ESO”. B. Jácome

El fracàs escolar és una problemàtica que compromet el nostre futur. L’Espai de deures vol contribuir a reduir l’elevat índex de fracàs escolar als nostres barris. És una activitat educativa que es planteja com una iniciativa de caràcter preventiu i com un recurs al servei de les escoles per millorar l’aprenentatge, les actituds i la motivació de l’alumnat amb dificultats. Segueix llegint…


 

 Petits i grans, de la mà cap al món dels llibres

Joves universitaris ajuden alumnes de primària i secundària a interactuar amb la literatura

Mireia Biel – Contes clàssics, petites novel·les, llibres per aprendre a llegir… totes són bones opcions per endinsar-se en el món de la lectura, en les històries que s’amaguen darrere les tapes i en el plaer que transmet traslladar-s’hi. I fer-ho de la mà d’algú que et guiï per aquest complex món de les paraules i la literatura, és encara més fascinant. Tant pels que estimen la lectura, com pels que estan a punt de descobrir-la. Aquesta és l’essència dels ‘Amics de la lectura’, un projecte d’aprenentatge servei intergeneracional, en el qual universitaris acompanyen a nens i joves al món de les històries fantàstiques i els personatges imaginaris. Segueix llegint…


‘Sexaffect’: aprendre a gaudir del plaer!

Com aprendre què és el plaer i com explicar-ho? El projecte ‘Sexaffect’ ha trobat en l’aprenentatge servei la manera de fer-ho. En el “Sexaffect”, la part d’aprenentatge ha consistit en la realització d’un curs d’educació sexual i afectiva de 13 sessions integrat al contingut curricular de l’assignatura de català dels i les alumnes de 4rt A de l’institut Joan d’Àustria, al districte de Sant Martí. La part del servei comunitari s’ha materialitzat en la dinamització, per part dels i les alumnes que van rebre el curs, de l’exposició “La recerca del plaer”, un material lúdic i pedagògic creat pels Casals de Joves de Catalunya.


Adoptem la muralla de Mataró!

“El projecte “Adoptem la Muralla de Mataró” és un projecte bianual que porten a terme els alumnes de 4t d’ESO de l’IES Alexandre Satorras. Els alumnes es formen com a guies de la muralla moderna de la seva població i organitzen visites guiades per a diferents col·lectius com casals d’avis, mares i pares d’una escola, etc.” Segueix llegint…


Biabanca: banquers a l’aula!

L’institut Miquel Biada de Mataró crea una banca ètica fictícia al centre i desenvolupa un projecte transversal que implica alumnes d’ESO i de formació professional

L'oficina de 'Biabanca', la banca ètica de l'institut Miquel Biada de Mataró

L’oficina de ‘Biabanca’, la banca ètica de l’institut Miquel Biada de Mataró

Mireia Biel – Institut, banc, ètica. Tres conceptes aparentment dispersos i allunyats que són la matriu de Biabanca, la banca ètica creada per l’institut Miquel Biada de Mataró. Tres idees que, per un any, han transformat la vida dels alumnes que l’han desenvolupat i que els han despertat l’interès per una qüestió tan controvertida com són els bancs i el seu funcionament avui en dia.

Ja fa anys que l’institut Miquel Biada desenvolupa projectes d’aprenentatge servei, molts dels quals vinculats a l’intercanvi intergeneracional amb gent gran. Enguany, però, des de l’assignatura optativa d’Emprenedoria de tercer d’ESO, han volgut fer un pas més i gràcies a una ajuda econòmica del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei, subvencionada per Oiko Credit, han pogut realitzar un projecte vinculat amb la banca ètica. L’educació financera ha estat el pilar de l’aprenentatge servei d’aquest curs i l’objectiu, tal com explica Maite Villaverde, una de les coordinadores del projecte, ha estat “crear una oficina d’una banca ètica al nostre institut”.


“Que donin sang”: la conquesta dels més joves 

El projecte d’aprenentatge servei del Banc de Sang i Teixits és un dels més veterans i ha tirat endavant prop de 500 experiències

Mireia Biel – Catalunya necessita 1.000 donacions de sang cada dia per fer front a les necessitats del país. Malgrat els avenços mèdics i tecnològics, avui, la sang no es pot fabricar i tan sols es pot obtenir de les donacions altruistes de les persones. Les xifres, però, solen quedar sobre la taula i assolir un miler de donacions diàries és una tasca difícil. Com arribar a la societat per conscienciar-la? Com posar la donació de sang en primer pla?


Connecta Jove!

Carles Xifra – Connecta Jove és un projecte d’Aprenentatge Servei que impulsa la participació dels joves a la seva comunitat, a través d’accions formatives orientades a la millora de les competències digitals (TIC) de les persones adultes del seu territori. A través de la Fundació Catalana de l’Esplai i amb la col·laboració de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, durant els cursos 13-15 s’han vinculat al projecte 3 instituts del municipi amb un total de 51 joves participants, els quals han orientat aquesta metodologia als seus alumnes dels Plans de Diversificació Curricular Ciutat del Prat (PDC). L’experiència finalitza amb l’acte de cloenda on els joves reben un diploma acreditant aquesta experiència formativa, a la vegada que aquests fan entrega d’un diploma al seu grup de persones adultes, reforçant la seva figura com a persones compromeses amb el seu entorn.


Trenquem el silenci!

Trenquem el silenci! és un programa de la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere de prevenció de violència de gènere des del qual fomentem la realització d’accions amb centres educatius. En aquest cas, es treballa amb l’INS Salvat Papasseit la possibilitat de facilitar el procés d’aplicació de la metodologia educativa Aprenentatge i Servei dins les matèries curriculars: Matemàtiques, Ciències socials, Educació Musical, Llengua Catalana i Educació visual i plàstica. El servei es concreta en un acte de sensibilització al barri de la Barceloneta.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s