Entrevistes

“Volem que els alumnes siguin conscients que el feixisme no està eradicat.”

Profes Sandra i GemmaPaula Escobar / Josep M. Puig La Sandra Avellaneda i la Gemma Marín són professores d’història i de llengua i literatura catalana, respectivament, a l’institut públic Bruguers de Gavà (Baix Llobregat). Juntes impulsen el Projecte Buchenwald, un projecte proposat per l’Amical Mauthausen, una associació orientada a defensar els drets morals i materials dels deportats del franquisme als camps de concentració nazis i a recuperar la memòria històrica sobre la Guerra Civil Espanyola i el feixisme a Europa. El projecte es realitza a segon de Batxillerat, encara que ja apareixen pinzellades que involucren els alumnes de primer, i es vehicula a través de diferents d’activitats que culminen amb un viatge al camp de concentració de Buchenwald (Alemanya).

Quins són els objectius del Projecte Buchenwald?

Gemma – L’objectiu és que els alumnes siguin conscients de la situació política i social que es viu en el present, fent memòria del passat perquè no s’oblidi. Per entendre el present necessitem anar a buscar en el passat. També volem ajudar els alumnes a tenir criteri, a desenvolupar l’esperit crític, a posar-ho tot en qüestió i a treure la seva pròpia opinió sobre els fets.

Sandra –És un projecte de sensibilització, volem que els alumnes siguin conscients que el feixisme no està ni molt menys eradicat. Busquem plantejar-nos en primera persona què té d’actual el passat i com podem actuar en el present per tal que no es torni a repetir.

Segueix llegint…


“No podem treballar la cooperació internacional des de la caritat perquè ni és educador, ni transforma”

IMG_6765

D’esquerra a dreta: Judit Rifà i Maria Monzó, responsables de la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional

Treballen amb ONG de desenvolupament, solidaritat, drets humans i pau. És la Direcció de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Barcelona, des d’on es dóna suport econòmic a projectes al Sud, sobre el terreny, i al mateix temps treballen en pro de del desenvolupament d’iniciatives locals perquè cada cop té més pes el treball que es fa d’incidència i educació pel desenvolupament. I és que tots els indicadors apunten a la necessitat de fer especial incidència a casa nostra i, especialment, en la vessant més educadora. És en aquest punt en el qual es comencen a desenvolupar propostes que troben en l’aprenentatge servei, la millor una bona metodologia.metodologia. El 2014, dels 25 projectes finançats, 7 eren d’ApS, mentre que el 2015 aquesta xifra ha augmentat fins als 53 projectes d’educació per al desenvolupament, 10 d’ells són d’APS. Parlem amb Judith Rifà i Maria Monzó, responsables dels projectes d’ApS a què dóna suport aquesta branca de l’Ajuntament de Barcelona. Segueix llegint…


 

“Els governs han de treballar perquè l’ensenyament de valors sigui una matriu permanent al currículum acadèmic”

IMG_6697

Waldemar Neves, professor de Bioètica a Brasil

Mireia Biel – Waldemar Neves és a Barcelona per fer una complementació de la seva tesi doctoral sobre les tècniques o metodologies d’ensenyament per al desenvolupament moral en alumnes de Medicina. I és que, a més a més, Neves és professor a una universitat del Brasil, on imparteix Bioètica a futurs doctors. “El context del Brasil és difícil, amb alts nivells de corrupció i una manca important de polítiques socials que fan créixer les desigualtats socials”. Com s’eduquen els valors? Com afronten aquest repte? “Als experts del Brasil els falta trepitjar la realitat, anar a classe perquè tenim molts teòrics i poques experiències pràctiques”.

Treballes amb joves, futurs metges brasilers. Com s’ensenyen els valors propis de la Medicina?

Encara avui no sabem quina és la millor manera d’ensenyar valors. Jo faig classe a alumnes de Medicina. Tenim nois i noies que arriben a la universitat amb 16 anys i en surten amb 23 i amb la responsabilitat de tenir vides a les seves mans. Ensenyar bioètica és una tasca molt difícil perquè posa en segon pla la part tècnica i treballa sobre l’ètica professional. L’ensenyament de la bioètica i dels valors en general s’ha de fer amb paciència i molta calma. Segueix llegint…


Laura Campo: “L’ApS és la prova que l’educació transforma perquè ajuda a què els aprenentatges siguin reals i significatius”

Laura Campo, coordinadora del Centre Promotor d'Aprenentatge Servei

Laura Campo, coordinadora del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei

L’aprenentatge servei, conegut com a tal, no fa tants anys que va començar a fer-se un lloc en l’àmbit educatiu. Però hi ha molts projectes que sota un altre nom realitzen la mateixa funció, la de despertar als alumnes la inquietud d’ajudar les persones del seu entorn per a fer-lo millor. El Centre Promotor d’Aprenentatge Servei fa dotze anys que lidera l’expansió i consolidació d’uns projectes que volen implicar les escoles i tots els agents transformadors de la societat. Parlem amb Laura Campo, coordinadora del Centre Promotor d’Aprenentatge Servei.

El Centre Promotor d’ApS és relativament jove. D’on neix el convenciment que feia falta un espai que promogués l’aprenentatge servei?

El Centre Promotor d’Aprenentatge Servei és un projecte compartit per institucions que lidera la Fundació Jaume Bofill que el que vol és impulsar la proposta educativa de l’aprenentatge servei en tots els àmbits i a tots els centres de Catalunya. El centre neix arran de conèixer l’aprenentatge servei a nivell internacional i veient que també té sentit que s’impulsi a Catalunya. A més a més, de seguida es veu que la metodologia de l’aprenentatge servei té molt a veure amb la tradició pedagògica catalana. Segueix llegint…


Gené Gordó: “El servei comunitari veu l’alumne com un agent de canvi”

Prop de 200 centres s’afegiran cada any al servei comunitari, una proposta que “pretén permeabilitzar els centres i convertir les entitats en agents educatius”
Gené Gordó, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa

Gené Gordó, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa

Mireia Biel – El servei comunitari serà una assignatura obligatòria d’aquí a quatre cursos. Finalitzat el primer any d’implementació del projecte, parlem amb Gené Gordó, subdirectora general de Suport i Atenció a la Comunitat Educativa, perquè valori el primer any d’implementació i els reptes que es plantegen als centres educatius els propers anys.

Ja fa un any que el Departament d’Ensenyament va presentar el Pla d’Impuls del Servei Comunitari per a l’alumnat de secundària. Com es concreta aquesta proposta?

El servei comunitari té com a objectiu el desenvolupament de la competència social i ciutadana. Es tracta d’una acció educativa amb caràcter transformador que realitza l’alumnat a partir de les necessitats reals del territori i que consisteix en posar els seus coneixements i habilitats al servei de la comunitat a través de projectes amb entitats, centres educatius o altres organismes. Segueix llegint


Alex Ruiz: “L’escola té el deure de formar ciutadans crítics, més enllà de fer-los coneixedors dels drets humans”

El professor Ruiz, de la Universitat de Bogotà, reflexiona sobre l’ensenyament dels drets humans a Colòmbia i sobre la gestió del conflicte de les FARC a les aules

Mireia Biel – Alex Ruiz és professor de la Universitat de Pedagogia de Bogotà, Colòmbia. Ha treballat en la defensa dels

Alex Ruiz en un moment de l'entrevista.

Alex Ruiz en un moment de l’entrevista.

drets humans en l’entorn escolar, així com en l’educació en valors, temàtica molt present en l’ensenyament d’un dels països més desiguals d’Amèrica Llatina. Ruiz recorre en poc més de cinc minuts, seixanta anys de la història del seu país. Una història marcada per la guerra amb les FARC i que ara està en un punt de no retorn. “La societat colombiana està amb molta expectativa davant de la possibilitat d’una resolució pacífica d’un conflicte que va començar als anys 40 com una revolució camperola de les zones rurals”, assegura.

La pau que s’està negociant a l’Havana podria suposar un punt d’inflexió en la cultura i en les formes de relació de Colòmbia. Ruiz explica esperançat que “ara, la societat vol canviar, allunyar d’aquesta guerra. El colombià s’espera que “si s’acorda la pau amb les FARC, tot el que avui s’inverteix en guerra, s’inverteixi en educació, salut”. De fet, “no hi hauria explicació per entendre que s’invertís en una altra cosa”.


Enric Roldán: “L’aprenentatge servei no només ensenya als alumnes què vol dir ser persona, també els ajuda a ser-ho”

Entrevistem el coordinador del llibre Aprenentatge Servei a l’Hospitalet de Llobregat. Ens fa créixer, que ens endinsa en l’èxit dels 75 projectes que es realitzen en aquesta ciutat

Enric Roldán, coordinador del llibre 'Aprenentatge servei a l'Hospitalet. Ens fa créixer'

Enric Roldán, coordinador del llibre ‘Aprenentatge servei a l’Hospitalet. Ens fa créixer’

Mireia Biel – L’Hospitalet de Llobregat és una de les ciutats de Catalunya on es desenvolupen més projectes d’aprenentatge servei. Prop de 75 experiències dutes a termes gràcies a la implicació d’un centenar d’escoles i entitats que actuen en àmbits socials diversos amb l’únic objectiu d’enfortir la vocació de servei comunitari. Enric Roldán, coordinador del llibre, assegura que crear una xarxa d’aquestes característiques no és complex i afirma que les experiències d’APS són més enriquidores del que semblen.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s