Notícies

Premio Aprendizaje Servicio 2017

logo

La Red Española de Aprendizaje-Servicio, la Fundació Educo i Editorial Edebé tornen a impulsar la convocatòria de caràcter estatal Premio Aprendizaje-Servicio 2017, adreçada a entitats socials, centres d’educació Infantil-Primària, ESO- Batxillerat i Formació Professional, que estiguin desenvolupant pràctiques de aprenentatge servei.

Són pràctiques que uneixen èxit educatiu i compromís social. En elles, nens, nenes i joves s’impliquen en accions solidàries destinades a millorar el seu entorn al mateix temps que enforteixen coneixements, habilitats, actituds i valors: aprenen tot fent un servei a la comunitat.

  • Plantant arbres, aprenen sobre els boscos i el paisatge, la desforestació, el canvi climàtic…
  • Muntant una campanya de donació de sang, aprenen sobre els grups sanguinis, els components de la sang i la seva funció en l’organisme, les transfusions…
  • Creant un itinerari turístic amb codis QR, aprenen sobre el patrimoni artístic i urbanístic de la seva població, sobre història, sobre tecnologia mòbil…

I en totes aquestes experiències, a més, els nois i noies aprenen esforç, organització, treball en equip, presa de decisions, solidaritat, empatia, habilitats comunicatives…

Hi ha moltes raons que expliquen el boom de l’aprenentatge servei, però probablement la més significativa és que funciona i es difon boca a orella. El professorat relata millors resultats acadèmics i millor clima de convivència a les aules quan s’aplica aquesta metodologia.

Des de la web aprendizajeservicio.com s’accedeix a tota la informació. Els projectes es poden presentar en català, euskera, gallec i castellà. Hi ha temps fins al 30 de setembre 2017.

Si coneixeu educadors implicats en desenvolupar el talent dels nois i noies al servei del bé comú… animeu-los a presentar el seu projecte!


 Llums a la Vall Fosca

Presentació llibre definitiu 2El proper dia 23 de març a les 18.30 hores, tindrà lloc a la Sala d’Actes de l’Associació de Mestres de Rosa Sensat el llibre: LLUMS A LA VALL FOSCA. MEMÒRIES D’ARTUR MARTORELL DE LES COLÒNIES ESCOLARS A CAPDELLA (1917 i 1918) del mestre de primària i historiador Martí Boneta i Carrera.

Aquests documents reflecteixen el dia a dia de l’estada, descripcions d’alguns nens i la renovadora teoria pedagògica del Mestre Martorell. A part de les activitats més usuals, com ara excursions, jocs, esports, gimnàstica, cants… Martorell parla de com motivar a la lectura, dels criteris de selecció dels llibres per a una biblioteca de les colònies i del descobriment de la central hidroelèctrica. L’entorn global (paisatge, central, fauna…) resultava immillorable a l’hora d’estimular la curiositat i la imaginació dels nens. Tal com diu el mateix Martorell: no havíem de sistematitzar lliçons, ni ens hem cregut obligats a donar coneixements. Ens ha semblat que la nostra feina era obrir l’esperit era fer que els nois s’adonessin del tresor que teníem davant nostre.


Aprenentatge servei i convivència

captura-de-pantalla-2016-12-16-a-les-22-12-45CONVIVES pensa que la convivència suposa establir relacions positives amb un mateix o una mateixa, amb altres persones i amb el nostre entorn natural i social. Interactuar amb el que ens envolta, tractar de millorar la societat propera en la qual vivim, contribuir al respecte i la cura de l’entorn natural forma part de la convivència. D’aquí ve dedicar aquesta revista a l’aprenentatge servei, una proposta educativa i, alhora, una metodologia per portar a la pràctica aquesta acció de convivència.

En la primera part del monogràfic, s’analitzen a fons les raons per les quals és útil aquesta proposta educativa. A l’apartat d’experiències, es recullen projectes corresponents a tots els nivells educatius. Finalment s’entrevista a Roser Batlle, presidenta de la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge Servei, pionera en la introducció de l’aprenentatge servei al nostre país i veritable ànima del seu desenvolupament. Es recullen també les seccions habituals de la revista, amb la recensió de llibres, propostes de web, comentari de l’actualitat i altres apartats.

Mereix la pena consultar la revista!

Baixar la revista: http://convivesenlaescuela.blogspot.com.es


VI Jornades d’Aprenentatge Servei

Estrena l’agenda. Fes-ho córrer. Ens veurem!

image

Inscripció: http://www.aprenentatgeservei.cat/index.php?cm=07&idC=430


Convives

captura-de-pantalla-2016-10-03-a-les-18-06-31Convives és una associació aconfessional, sense ànim de lucre, independent i oberta a qualsevol col·lectiu que difongui la convivència social positiva en les diferents etapes educatives.

Pretén educar ciutadans i ciutadanes compromesos, implicats en la societat, tolerants i que estenguin la convivència social positiva, basada en la igualtat, la inclusió, el respecte mutu i la defensa dels drets humans.

Entre les diferents iniciatives de Convives, destaca la publicació d’una revista digital per donar visibilitat al treball realitzat per l’associació i els seus col·laboradors. Avui volem presentar el darrer número aparegut, En convivència, ens funciona ..., i us convidem a consultar-lo i difondre’l.

 


Ajuts per fer ApS!

captura-de-pantalla-2016-09-24-a-les-21-26-14Esteu pensant en fer projectes d’aprenentatge servei aquest curs? Creieu que necessiteu algun ajut? Us agradaria ampliar o millorar el vostre projecte i requeriu un petit ajut econòmic? Des del Centre Promotor obrim tres convocatòries d’ajuts per projectes d’APS.

*Si voleu fer projectes d’aprenentatge servei en les matèries de Ciència, Tecnologia, Enginyeria o Matemàtiques (STEM), si voleu connectar la ciència a les necessitats socials podeu presentar el vostre projecte a la convocatòria que està dotada amb 3.000 euros pel suport d’aquest tipus de projectes.

*Si voleu fer projectes relacionats amb les finances ètiques perquè voleu mostrar que es pot fer compatible la rendibilitat econòmica i financera amb la consecució d’objectius socials i ambientals, podeu presentar el vostre projecte a aquesta segona convocatòria dotada amb 1.500 euros pel suport d’aquests projectes.

*Si voleu fer projectes d’aprenentatge servei en qualsevol altre àmbit i en qualsevol etapa educativa no dubteu a presentar-vos a la convocatòria d’ajuts general, dotada amb 10.000 euros pel suport de projectes d’APS.

Considerem important continuar impulsant el desenvolupament de nous projectes d’aprenentatge servei, de millorar-los i ajudar a consolidar iniciatives que s’han dissenyat seguint aquesta metodologia educativa.


Voleu fer projectes d’ApS en les matèries científiques?

Suport a projectes d’aprenentatge servei en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (STEM)

Captura de pantalla 2016-07-13 a les 9.48.27Els projectes que es treballen a partir de les matèries STEM promouen els coneixements, les competències i les vocacions científiques entre els joves.

A través de l’aprenentatge servei es busca que l’aprenentatge científic i tecnològic es faci a partir de l’experiència, de la transformació social i de la contribució ciutadana.

En aquesta convocatòria la Fundació Jaume Bofill i la Fundació Caixa d’Enginyers volen facilitar el desenvolupament i la implementació de projectes que despertin les vocacions relacionades amb les matèries STEM a través de projectes d’aprenentatge servei.

El suport s’adreça a tots els centres i institucions educatives, tant de l’àmbit formal com del no formal, i a entitats socials no lucratives de Catalunya que es proposin desenvolupar projectes d’aprenentatge servei en aquest àmbit durant el període 2016-2017.

La Fundació Caixa d’Enginyers aporta una dotació econòmica de 3.000 euros pel suport a projectes d’aprenentatge servei basats en la ciència, la tecnologia, la enginyeria i/o les matemàtiques.

El termini per lliurar els projectes finalitza el 17 d’octubre de 2016 i la decisió sobre les propostes seleccionades es comunicarà als sol·licitants no més tard del 18 de novembre de 2016.

Informació:http://www.aprenentatgeservei.cat/intra/aps/documents/convocatooria_ajuts_APS%20i%20STEM.pdf


Premio Aprendizaje-Servicio 2016
logo

La Red Española de Aprendizaje-Servicio, la Fundació Educo i Editorial Edebé tornem a impulsar la convocatòria de caràcter estatal Premio Aprendizaje-Servicio 2016, adreçada a entitats socials, centres d’educació Infantil-Primària, ESO-Batxillerat i Formació Professional, que estiguin desenvolupant pràctiques de aprenentatge servei.

Els projectes es poden presentar en català, euskera, gallec i castellà. Hi ha temps fins al 20 de juliol.

Si coneixeu educadors implicats en desenvolupar el talent dels nois i noies al servei del bé comú, animeu-los a presentar el seu projecte.

Des de la web www.aprendizajeservicio.com s’accedeix a tota la informació.


El camino continúa

Segunda entrega de Ridas (Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio)

Captura de pantalla 2016-05-12 a les 22.41.34

Anna Escofet – Cuando apareció el primer número de la revista RIDAS, Ma Nieves Tapia hacía referencia al hecho que, de manera colectiva, se había conseguido hacer realidad un sueño. Y así fue en ese momento, después de mucho esfuerzo e ilusiones compartidas, RIDAS se hacia realidad.

Nada de ello hubiera tenido sentido si posteriormente la revista no hubiera sido leída. Y así ha sido durante todo este tiempo. De manera sostenida, las visitas al portal de la revista se han mantenido y cada uno de los artículos ha sido descargado de manera regular. En definitiva, los lectores han empezado a hacerse suya la revista. Ello nos impulsa, motiva y compromete a seguir trabajando para que el camino continúe avanzando.

Nuestro objetivo, y a la vez nuestro compromiso, es conseguir que RIDAS se convierta en una herramienta académica para el intercambio de experiencias y la construcción de conocimiento en relación al aprendizaje servicio. Esperamos conseguirlo de la mano del colectivo de docentes, académicos, estudiantes y partners que día a día se comprometen en proyectos concretos para la superación de retos y necesidades sociales.

El aprendizaje servicio es ya una realidad en distintos niveles escolares, diferentes ámbitos e instituciones educativas, en diversos territorios. El número que se presenta de la revista refleja esta pluralidad a través de seis artículos que muestran, en primer lugar, diversas revisiones teóricas, la investigación de distintos elementos básicos del ApS (el reconocimiento, el servicio, la metodología) y el análisis de las relaciones entre la educación para el desarrollo y el aprendizaje servicio. En segundo lugar aparecen cuatro experiencias, tres de ellas desde la perspectiva del docente y una desde la perspectiva y la fuerza e ilusión de los estudiantes. Para terminar con la reseña de una obra publicada en Argentina.

Nou web sobre aprenentatge servei

Projectes amb servei a la comunitat dels Minyons Escoltes i Guies de Catalunya

 

Captura de pantalla 2016-04-12 a les 16.50.23

 

Recentment s’ha estrenat el web Projectes d’Aprenentatge Servei de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. S’ha creat arran de l’èxit del Laboratori d’Acció i Innovació educativa d’Aprenentatge Servei.

El web vol ser una eina on els i les caps puguin afegir i trobar un recull ampli d’experiències, coneixements i recursos sobre Aprenentatge Servei. També vol difondre les experiències realitzades i engrescar els agrupaments a fer aquests tipus de projectes. Tot plegat per contribuir a educar als infants i joves perquè esdevinguin persones crítiques i actives a la societat.

Una bona notícia que us convidem a gaudir, aprofitar, difondre i fer créixer.


La UB impulsa un màster sobre educació en valors i ciutadania

400638c9-b7cf-4ef8-90e0-d53fedbf14b9En un moment de tanta complexitat social, econòmica, política i de crisi de valors com la que estem vivint, l’àmbit de l’educació ha d’assumir el repte de fomentar i desenvolupar nous projectes de convivència.

L’educació en valors i per a la ciutadania és avui una preocupació central i una tasca important de totes i tots els professionals de l’educació i d’altres professionals que, sense tenir una funció educativa explícita, també estan educant en valors i formen ciutadans i ciutadanes.

El màster s’adreça a tots els llicenciats/des i graduats/des que vulguin incorporar l’educació en valors i per a la ciutadania en el seu camp d’acció professional.

Descarrega’t el Tríptic informatiu sobre el màster!


 

El Museu d’Història acollirà la presentació de la guia ‘Aprenentatge servei, drets humans i solidaritat internacional’

El tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Gerardo Pisarello, presidirà l’acte, en què es donaran a conèixer diversos projectes d’ApS

APS-i-Justicia-Global

La guia ‘Aprenentatge servei, drets humans i solidaritat internacional es presentarà el proper dimarts 15 de març a les 18h al Museu d’Història de Barcelona i comptarà amb la presència del primer tinent d’alcalde de Barcelona, Gerardo Pisarello, la presidenta de la Fundació Jaume Bofill, Isabel Vilaseca i Alba Cuevas, vocal d’educació de Lafede.cat. També hi participaran, Laura Rubio, una de les autores de la Guia, Benjamí Moliné, docent estretament vinculat a les ONG, així com alumnes de l’Institut Montjuïc que presentaran la seva experiència amb el projecte Pam a Pam de SETEM, la Fundació Akwaba amb el seu projecte de #desfemlesdesigualtats, i Maite Villaverde i Ana Úbeda de l’Institut Miquel Biada que presentaran el projecte Bia Banca Ètica.

 


 

Ciència i educació: un binomi possible

unnamedL’objectiu de ‘Trabajar la ciencia en los centros educativos’ és contribuir a aquest aprenentatge humà fonamental: la fraternitat. Aprendre a conviure s’ha convertit en una de les prioritats més importants de la nostra societat. Ens hem preocupat, amb major o menor èxit, de la igualtat i de la llibertat, però potser menys de la fraternitat. Mereix la pena pensar millor en com viure bé junts, tant a escala global com en l’àmbit d’un aula escolar. Pedro Mª Uruñuela ha contribuït a aquesta tasca de mil maneres, és una de les persones –o potser la persona– amb major informació sobre la temàtica i ara sintetitza bona part de la seva experiència pràctica i teòrica en un llibre excel·lent.


 

Neix una web que agrupa projectes de servei comunitari

El Consorci d’Educació de Barcelona crea el portal amb voluntat de conjugar totes les iniciatives que es duen a terme a la ciutat

Captura de pantalla 2015-12-15 a les 23.49.22

El Consorci d’Educació de Barcelona posa en marxa la web de l’Aprenentatge i Servei Comunitari (ASC) de Barcelona, espai en què es podran descobrir prop d’un centenar de projectes d’ApS que s’han desenvolupat en els darrers temps. Des del Consorci d’Educació asseguren que aquest és el resultat “d’allò que un dia va començar tímidament i que avui ha crescut”. Així, deixen clar que es tracta d’un web “en permanent transformació”, ja que anirà incorporant nous projectes de servei comunitari que es desenvolupin a la ciutat de Barcelona.


 

Les 5 coses que has de saber abans d’iniciar un projecte d’ApS

IC025fEl llibre ’11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio?’ agrupa les premisses bàsiques de l’aprenentatge servei i agrupa propostes pràctiques, exemples i recursos

Què és l’aprenentatge servei? Com es desenvolupa? Per què és bo vincular els projectes a les entitats? Quins beneficis té? Són algunes de les moltes qüestions que sorgeixen al cap de poc de conèixer què és l’aprenentatge servei i que intenta respondre el llibre ’11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje servicio? (Graó, 2015). Aquesta metodologia educativa té sentit en molts àmbits, temes i edats i, per això, et proposem repassar les cinc idees bàsiques que has de tenir en compte si vols començar-ne un.


La Fundació Bofill organitza un seminari web sobre les tendències internacionals de millora de l’ApS

La trobada online compta amb el professor nord-americà Andrew Furco com a convidat especial

Estats Units, Llatinoamèrica i regions com Catalunya són capdavanteres pel que fa a la implantació de l’aprenentatge servei. Però quins reptes de futur planteja aquesta metodologia? La Fundació Jaume Bofill ha organitzat un seminari web per abordar les tendències internacionals de millora de l’aprenentatge servei pel proper 15 d’octubre de sis a set de la tarda.

Les seves aportacions i les d’altres experts d’arreu del món serviran per aprofundir sobre quines són les tendències internacionals que estan impactant i millorant l’ApS i quins reptes es dibuixen a Catalunya per garantir la seva qualitat pel que fa a implicació de l’alumnat i resultats de les experiències. Així mateix, el seminari vol abordar qüestions comquines condicions faciliten la implantació de millores en l’aprenentatge servei, quins sectors aporten aquestes millores, quin ha de ser el paper de l’administració pública en la promoció i implementació d’aquesta metodologia educativa o a quines necessitats educatives i socials responen les pràctiques d’ApS. Segueix llegint…


Neix el ‘Premio Aprendizaje Servicio’ per reconèixer bones pràctiquues arreu de l’estat

logo premios APS verticalLa Red Española de Aprendizaje Servicio convoca un premi homònim que busca reconèixer les bones pràctiques d’aprenentatge servei que es duen a terme arreu de l’estat espanyol. Dirigit a totes les etapes formatives en qualsevol àmbit i a les entitats socials, el nou premi farà efectives tres dotacions econòmiques als millors projectes de 2.000 i 1.500 euros.

L’auge de l’aprenentatge servei dels darrers anys permet fer un salt qualitatiu pel que fa a les iniciatives que es reallitzen arreu de l’estat. S’han publicat llibres, guies, nombrosos articles i monogràfics en diversos diaris i revistes i hi ha més de deu investigacions en curs sobre aprenentatge servei dirigides per universitats. Ara, la Red Española de Aprendizaje Servicio ha decidit convocar un premi anual amb un triple objectiu: reconèixer la tasca dels centres educatius i entitats socials que treballen per millorar la vida de la comunitat mitjançant l’ApS, reconèixer les pràctiques d’aprenentatge servei com a eina d’èxit educatiu i compromís social i enfortir i difondre una cultura participativa, solidària i de compromís cívic, en la divulgació i implementació d’aquesta metodologia.


‘Compartir idees’, un projecte d’intercanvi d’experiències entre universitaris i estudiants de secundària

marca_pos_rgb2La universitat va a l’institut. Aquest és el lema del projecte ‘Compartir idees’ que diverses faculats de la Universitat de Barcelona impulsen conjuntament. Es tracta d’un cicle de conferències-taller impartides per estudiants de grau i de màster de la Universitat de Barcelona sobre temes d’interès general relacionats amb els seus estudis, en què l’objectiu és compartir coneixement i conversar sobre un tema que la universitat treballa i que sigui rellevant per a la formació de l’alumnat de secundària. Així, els estudiants universitaris expliquen de manera dinàmica i atractiva els aprenentatges que fan a la facultat a alumnes de secundària. D’aquesta manera aprenen de manera significativa, mentre fan un servei útil a la seva comunitat. Segueix llegint…


El Centre Promotor d’ApS promou noves ajudes econòmiques per al desenvolupament de projectes innovadors 

logoa_apsEl Centre Promotor d’Aprenentatge Servei ja ha obert la convocatòria anual d’ajudes econòmiques per a impulsar projectes innovadors vinculats a les noves tecnologies i les finances ètiques. Les dotacions econòmiques van des dels 3.000 euros fins als 5.000 i són aportades per Oiko Credit i la Fundació Jaume Bofill

Més informació: 

Document informatiu

Full sol·licitud suports APS 2015-2016


El Banc de Sang promou una trobada sobre aprenentatge servei i la seva aplicació a l’aula

L’intercanvi d’experiències i el debat sobre els mètodes de treball de l’ApS a les classes centraran la jornada del proper 30 de juny

ARTICLES RELACIONATS: “Que donin sang”: la conquesta dels més joves

L’aprenentatge servei serà el focus de la jornada que organitza el Banc de Sang pel proper 30 de juny. L’aplicació de l’ApS a les aules, així com l’intercanvi d’experiències de diversos centres catalans són els principals al·licients d’una trobada que promou l’aprenentatge servei a través d’una de les entitats que millor el coneixen.

Vanessa Pleguezuelos, coordinadora del projecte ApS del Banc de Sang i Teixits serà l’encarregada d’obrir la jornada amb l’exposició de la guia pràctica del projecte d’aprenentatge servei, que portarà a un interessant intercanvi d’experiències que comptarà amb professors de diversos centres de Catalunya i amb la regidora de Salut de Tordera (2011-2015) Eliana Romero i Marta Gabarró, col·laboradora acadèmica de màrqueting d’ESADE. A més a més, el BST també ha organitzat una taula rodona sobre l’aplicació de l’aprenentatge servei a les aules que vol posar l’accent en tots els punts de vista. És per això que, a banda d’experts, també hi participarà un tècnic del Departament d’Ensenyament, un docent i una exalumna de l’ApS.

Descarrega’t aquí el programa de la jornada


Els centres educatius de Sants intercanvien experiències d’aprenentatge servei “significatives” i “transformadores”

Valoració positiva del primer any de servei comunitari al districte de Sants-Montjuïc amb la participació de vuit centres i la presentació de vint projectes

L'exposició de cartells dels projectes de servei comunitari a les cotxeres de Sants

El primer any de servei comunitari ha implicat a vuit centres educatius del districte de Sants-Montjuïc, que han desenvolupat prop d’una vintena de projectes molt diversos i que van tenir el seu reconeixement dijous 4 de juny a les cotxeres de Sants amb una exposició de cartells sobre les experiències. Tots els centres, així com el Consorci d’Educació, van valorar positivament el primer any de feina i confien que els projectes s’ampliaran els propers cursos en el marc de l’assignatura de servei comunitari impulsada des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.


L’ICE organitza una trobada pedagògica per afrontar els reptes i oportunitats de l’ApS en l’educació secundària

La jornada se celebrarà el proper 29 de juny i centrarà el debat en l’aplicació i resultats que pot aportar l’aprenentatge servei

Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona

Els reptes i oportunitats de l’aprenentatge servei centraran la trobada pedagògica que el Seminari de Formació de Formadors en Aprenentatge Servei de l’ICE de la Universitat de Barcelona ha organitzat pel proper 29 de juny. Diversos experts reflexionaran sobre els projectes d’ApS, els beneficis i la seva aplicació en una jornada amb dues taules rodones i espai pel debat.

Dia: 29 de juny
Lloc: Sala de Graus de de la Facultat d’Educació. Edifici de Migdia I, 4a planta
Hora: 16:45h-20:00h

Descarrega’t aquí el programa complet de la jornada.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s