SABER COSES “INÚTILS” AJUDA

dsc_7659Roser Batlle – Fa molts anys vaig tenir el privilegi de gaudir d’una platja a sud de Cuba, d’aigües gairebé calentes i mig deserta: tot just quatre turistes i nosaltres.

Mentre caminàvem bastants metres més enllà de la riba per poder submergir-nos en algun moment, vam observar una desena de cubans asseguts en rotllana còmodament a la sorra amb l’aigua a la cintura.

Estaven jugant al Trivial -un trivial flotant, és clar- i gaudien i reien molt. Em van venir ganes d’acostar-me i demanar si podia jugar una estona amb ells. M’encanten els jocs de preguntes i respostes! Em vaig preguntar si l’alt nivell cultural dels cubans podia tenir alguna cosa a veure amb aquella manera de gaudir dels coneixements.

De fet, quan era monitora i anava d’excursió amb un grup de nens i nenes per la muntanya, freqüentment els posava a prova -i de pas jo em divertia molt- de la manera següent:

Ens paràvem, per exemple, davant d’un pollancre i jo els preguntava ¿a que no sabeu com es diu aquest arbre? ¡Normalment ningú ho sabia! Llavors jo continuava: bé, us donaré tres respostes i només una és la bona. Va, poseu-vos per parelles. En aquest moment, els ullets començaven a brillar. Anem a veure: ¿és un om, és un roure o és un pollancre? Penseu-bé, només teniu una oportunitat.

A partir de les respostes, òbviament a l’atzar i sense cap fonament, passava a explicar perquè aquest arbre no era ni un om ni un roure, sinó un pollancre i com es poden diferenciar. Ja s’havia generat una curiositat!

Moltes vegades percebem el plaer que ens dóna saber coses, encara que aquestes coses no tinguin absolutament res a veure amb nosaltres, ni, probablement, mai haguem de utilitzar de manera operativa aquest coneixement.

¿Em serveix d’alguna cosa saber com es diu la lluna de Júpiter on es va descobrir aigua recentment? ¿Em serveix d’alguna cosa saber la frase que s’atribueix a Galileu amb la qual va esquivar a la Santa Inquisició? ¿Em serveix d’alguna cosa saber el que és un trilobit?

Bé, doncs amb una mirada molt estreta sobre el que és la utilitat i el servir per a alguna cosa, la resposta en els tres casos és que no. No són coneixements que m’aportaran una aplicació immediata.

M’encanta l’adjectiu “útil” i certament per a mi és un criteri de valoració o afecció, perquè no hi ha res més irritant, per posar un exemple, que fer feina inútil, que ja estava feta per una altra persona i que no era necessari repetir.

Però limitar el concepte del que és útil a l’aplicació immediata em resulta mesquí, perquè hi ha molts enfocaments per a mesurar la utilitat: ¿escoltar música és inútil? ¿contemplar una posta de sol és inútil? ¿conversar amb el teu veí és inútil …?

Això ve arran que últimament em pregunto si en educació no se’ns està anant una mica l’olla amb tanta fixació pel procediment, i tant aprendre a aprendre, a l’hora que sembla que no donem tant valor a adquirir coneixements o continguts.

Sempre surt el listillo que et diu: bé, és que els coneixements els pots consultar a internet. És clar! Això si els vas a buscar i després, espera a poder orientar-te …

És evident que cal aprendre a investigar per arribar a conèixer coses però si només recorrem a l’assaig-error o a la descoberta autònoma i automotivada la quantitat de coneixements que podem arribar a descobrir serà bastant petita i el risc d’egocentrisme cognitiu bastant gran. Jo crec que necessitem adquirir coneixements també de manera simple i directa, és a dir, perquè algú que els sap ens ho transmet, sense més històries. I això no és menor.

Sembla que parlar de contingut o de coneixement suposi amargar la vida als nostres alumnes i jo crec que és a l’inrevés, que sense ells els tanquem les portes a un món on potser no tornaran a entrar si no ho fan de la nostra mà, diu la psicopedagoga Yolanda López a l’article El poder de una buena explicación.

D’altra banda, els nois i noies més vulnerables acaben sent els més perjudicats quan els estalviem la transmissió -sí, he dit transmissió-de coneixements amb l’excusa que s’han de espavilar a descobrir-los.

Els seus companys i companyes més afortunats, en les cases dels quals hi ha llibres, bona connexió a internet, pares i mares que els poden explicar coses, pràctiques culturals en família… surten amb avantatge. Un avantatge que no es salvarà fàcilment a còpia de només entrenar habilitats.

Un cop, Dani, un noi de 14 anys que arrossegava una mala escolaritat, al cim de Sant Alís (1.675 metres, serra de Montsec), després d’estar una estona observant l’àmplia corba de l’horitzó, em va dir amb els ulls brillants: ostres, és veritat que la Terra és rodona!

Els seus companys van riure pensant que estava fent broma, però no feia broma. Per a ell va ser descobrir i assimilar un coneixement que no tenia. I això era senzillament emocionant. Ens vam passar tota la tornada de l’excursió parlant de coneixements.

Jo explicant-li coses sobre l’entorn que m’interessen i m’emocionen: aquesta pedra calcària, aquest arbust aspre que ens pot esgarrapar les cames, aquest ocell de bec groc, aquesta altra muntanya que s’endevina en el paisatge, aquesta taca fosca que sembla una cova … què són, que signifiquen, per què són aquí i no en un altre lloc … i Dani escoltant, absorbint com una esponja.

Estic d’acord amb la Yolanda. Saber coses, coneixements purs i durs, en realitat és molt útil:

Conèixer coses serveix per interpretar millor el món en què vivim. Per tant, per a poder analitzar, deduir, qüestionar … per situar-nos en l’univers.

Conèixer coses serveix per sentir-nos més capacitats, també a l’hora de donar un cop de mà als altres.

Conèixer coses ens serveix, indubtablement, per ser una mica més feliços.


 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s