Projectes de recerca amb servei a la comunitat

thumbnail_STL

Francisco Gris – El curs passat, al Col·legi Santa Teresa de Lisieux, vam portar a terme una iniciativa que pretén donar resposta a diferents necessitats que van aparèixer en el moment d’incorporar el servei comunitari a la programació curricular de la nostra escola en forma de projecte propi. Encara que ja portàvem uns anys realitzant diferents serveis comunitaris a tots els nivells, vam decidir dissenyar una proposta de centre totalment nova que aprofités la capacitat motivadora de la metodologia de l’aprenentatge servei per millorar el compromís del nostre alumnat amb la seva formació. En aquest sentit, vam posar l’accent en un aspecte concret del currículum: el projecte de recerca de 4t d’ESO.

Així va néixer la idea de combinar el servei comunitari i el projecte de recerca amb els següents objectius: fomentar l’interès de l’alumnat respecte a aprenentatges del currículum gràcies a la capacitat motivadora del servei comunitari; aprofitar aquesta motivació per orientar aquest cap a un tipus de recerca que, gràcies a unes pràctiques de servei, també desenvolupés intensament l’assimilació de valors fonamentals per a la nostra societat: com la capacitat crítica, la participació i la solidaritat; i finalment, reivindicar la necessitat de fer del servei comunitari sota la metodologia de l’ApS quelcom que va més enllà del voluntariat, ja que té també l’objectiu de produir en l’alumnat veritables aprenentatges significatius. És per això que gràcies al projecte de recerca, aconseguim posar en valor la necessitat de realitzar una veritable recerca de la realitat social que volem construir participativament i uns aprenentatges clarament recognoscibles per part de l’alumnat.

Una vegada reconegut el caràcter propi del nostre projecte vam passar a configurar l’organització concreta d’aquest. El primer que vam fer va ser dissenyar diferents propostes de recerca-servei per a cada àmbit de coneixement i assignatura del currículum de 4t. Això permet establir relacions i crear una xarxa més estable amb les diferents entitats del barri o les mateixes administracions. No obstant això, sempre podem permetre a l’alumnat concebre les seves pròpies propostes, ja que aquestes seran més fàcilment realitzables a partir de la xarxa ja creada. Encara que pugui semblar que el vincle recerca-servei limitaria les possibles recerques a àmbits solidaris, més bé aconseguim posar en valor la capacitat humanitzadora de qualsevol recerca, quan orientem aquesta cap a aprenentatges experiencials vinculats a situacions i reptes reals del nostre entorn.

Segon, vam decidir assignar al projecte una hora setmanal de l’horari lectiu, amb l’objectiu d’assegurar una dedicació de 35 hores a la recerca i als aprenentatges del servei amb l’assistència i supervisió del professorat (els serveis es realitzen normalment fora de l’horari lectiu). En el nostre cas, que disposem de tres tardes de classe a la setmana a secundària, vam fer coincidir les hores de religió i tutoria de 4t en una d’aquestes tardes per poder disposar de, com a mínim, una hora a la setmana de classe pel projecte, que es desenvolupa per tant durant tot el curs, de setembre a juny, seguint el següent calendari:

Al primer trimestre, presentació i organització, sensibilització, formació en realització del projecte de recerca, inici de la redacció de l’informe escrit i primers aprenentatges i si és possible propostes de servei. Al segon trimestre, recerca i disseny del servei (treball de camp), continuació de la redacció de l’informe escrit i realització del servei o d’una part d’ell. Al tercer trimestre, realització del servei (excepcionalment), finalització de l’informe escrit, presentació oral de la recerca i activitats de reconeixement.

També vam idear una organització d’alguns espais del centre, amb l’objectiu de facilitar la realització del projecte. Per això, i tenint en compte que a la nostra escola les aules de secundària es troben encadenades i disposen d’una porta que permet comunicar-les, vam decidir el següent: primer, ubicar un grup de batxillerat a l’aula anterior a les de 4t. Segon, configurar l’horari setmanal de manera que la tarda de servei comunitari coincidís amb una de les tres tardes lliures de batxillerat. Tercer, els dos grups de 4t farien la seva classe de tutoria a l’aula de 4t no colindant amb la de batxillerat. I finalment, el grup de servei comunitari faria la seva classe ocupant l’aula de batxillerat i l’aula colindant de 4t, distribuït en grups de quatre i amb la possibilitat que el professorat fes les observacions i assistències corresponents més fàcilment.

D’aquesta manera, el nostre alumnat va realitzar serveis per a entitats com el CRAM, ElParlante, un centre residencial per a gent gran i diversos centres educatius del barri. De cara al curs vinent, ens agradaria continuar endavant i ampliar la xarxa de col·laboracions. Com afirma Antoine de Saint-Exupéry a Ciudadela, secció LXXV: «si vols construir un vaixell, no comencis per cercar fusta, tallar taulells o distribuir la feina. Evoca primer als homes i dones l’anhel del mar lliure i ample».


 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s