Els CRP com dinamitzadors de projectes d’APS de zona

yeast-protein-interaction-map-hawoong-jeong-university-of-notre-dameMartí Boneta – L’Aprenentatge Servei, degut a la diversitat d’actors i la complexitat dels projectes, és una proposta educativa que comporta un treball en equip de persones i institucions del territori. Centres educatius i entitats de la zona creen aliances per a dur a terme el projecte. Aquesta xarxa comunitària es complementa amb l’administració municipal, organisme proper a la ciutadania i coneixedora de les necessitats i de les entitats de la zona. Cada actor aportarà unes característiques pròpies a cadascun dels projectes. Els Referents d’APS del Centre de Recursos Pedagògics, no intervenim directament en la posada a la pràctica del projecte, com els altres agents. Hem de tenir una visió global i externa per a poder atendre les diferents demandes dels agents que hi participen. El nostre perfil professional ha d’unir coneixements pedagògics i altres purament de gestió. Aquest perfil fa que assessorem i acompanyem els projectes de centres i entitats des de perspectives diferents.

Si seguim el símil dels mitjans de transport, d’entrada el paper del Referent dels CRP és com viatjar en globus. Podem aportar una visió de la realitat propera i més llunyana amb perspectiva general, des de l’aire: coneixem iniciatives i projectes de diferents llocs, persones expertes en el tema i diferents recursos existents. Aquest fons de coneixement pot ser molt valuós alhora de portar a terme una iniciativa d’APS.

L’Aprenentatge Servei és un projecte ben articulat, amb uns objectius per aconseguir. El Referent dels CRP ha de posar els carrils per a que el tren pugui iniciar-se i anar avançant. El primer pas és la posada en contacte de centres i entitats, per això es buscaran els moments i espais per a que es coneguin i iniciïn la redacció del projecte. El nostre rol d’assessorament pot anar des de la detecció de les necessitats reals, fins quan es determinen els aprenentatges necessaris per a que el servei sigui de qualitat i transformador. Un servei que tingui transcendència en el subjecte de l’acció, evitant l’activisme per activisme, el paternalisme i assistencialisme. El projecte, un cop iniciat, va fent aturades en diferents estacions. En aquestes, poden pujar o baixar passatgers: nous actors; lliurar o recollir noves mercaderies: aprenentatges o serveis. És important que cada projecte segueixi el seu viatge i que vagi fins a l’última estació.

Un projecte d’Aprenentatge Servei es porta a la pràctica amb cooperació dels socis i sòcies del projecte, cal que els diferents agents ho tinguin ben present. És un viatge que fem junts, en un autobús, no anem cada un amb el seu cotxe particular. Aquest treball en equip es concreta en les diferents fases del projecte: en la col·laboració entre les entitats que organitzen el projecte d’Aprenentatge Servei; entre els alumnes quan preparen el servei, compromesos en realitzar uns aprenentatges per fer un servei de qualitat, i en el moment de concretar del servei entre els alumnes i el col·lectiu que rep el servei. En definitiva, aquesta cooperació contribueix a crear sentit de pertinença, vincles de solidaritat i llaços comunitaris.

Aquesta tasca assessora, pot tenir diferents moments durant el projecte. Convé ressaltar la importància de crear en el Pla de Formació de Zona i un Seminari de Referents d’APS dels centres educatius. Això és, un espai d’intercanvi de coneixements i projectes per tal de millorar i implementar els que ja es realitzen. Espai que també hi poden intervenir, ja sigui de manera puntual o més continuada, les entitats i l’administració local. Així mateix cal afavorir i coordinar la trobada anual d’entitats, espai on presenten els seus nous projectes als centres. En aquest sentit, caldrà estar atents a les diferents iniciatives públiques o privades que es realitzen en la zona durant tot l’any per tal que puguin participar en la trobada. Un últim moment serà l’acte d’agraïment local, on es celebraran els resultats del projecte i difondrà l’esforç de cada un dels participants i del que han fet com a grup.


 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s