La tendresa s’entrena

Fotografia tendresaMaria López-Dóriga – La Irene agafa la crema de mans i abans de posar-la-hi a l’Antonia, que espera asseguda a la cadira de rodes, se la frega entre les mans i mirant la Mar, l’educadora, li explica: «la friego antes porque si no está muy fría». És el segon dia i ja semblen professionals. Estem parlant d’un grup de nois i noies que estudien PFI d’imatge i perruqueria, i que van a la Residència Kristel per ajudar i per aprendre, una residència que es troba al barri de la Pau, un polígon d’habitatges que ha donat cabuda a onades d’immigrants.

Els divendres els nois i noies aniran del Clot a la Pau per posar guapos i guapes els avis que no es poden pagar un servei de perruqueria extern. El grup  va fer una primera visita en què la Lourdes, la directora de la residència, els va rebre, els va presentar els avis i els va demanar ajut per aconseguir que fessin goig. Els nois i noies van entrar a la residència tímids i sorpresos, els cridà l’atenció l’olor particular d’un edifici habitat per avis i àvies. A poc a poc, es van anar trobant cara a cara amb les persones que viuen a la residència i no els va fer falta massa temps per adonar-se que no són tant diferents, que tenen coses en comú. Curiosament, el cant i el ball els uneix. Dues residents, la Rosa i la Pilar, es posen a cantar Clavelitos i els joves les acompanyen amb alguna palma discreta. El primer dia acaba i surten amb una barreja de sentiments: orgullosos perquè els han demanat ajut, impressionats de la situació de vulnerabilitat i dependència dels avis, i sorpresos també per la seva energia.

Transcorregudes dues sessions ja es mouen per l’espai amb molta naturalitat. En arribar saluden les treballadores i passen cap a la «seva» sala. Un espai amb tauletes circulars petites rodejades de cadires i també amb un espai amb tocador, mirall, assecador i material per retocar els caps dels avis i àvies. En una cantonada amunteguen els seus abrics, es posen còmodes, s’identifiquen amb samarretes negres i un dels joves es responsabilitza d’anar a buscar al despatx de la Lourdes la llista d‘avis que caldrà atendre. Tenen un moment per organitzar-se i anar cap a la sala d’estar a buscar els primers avis. Dir el nom em veu alta, que la persona ho senti, demanar ajut a les treballadores i acompanyar els avis i àvies fins a la sala és el primer repte de la jornada. Hauran de ser cautelosos en acompanyant-los d’un lloc a l’altre. Els bastons, les crosses, les cadires de rodes i un ritme molt pausat no són habituals per als joves.

A la saleta, delicadament els aniran distribuint, posant-los còmodes abans d’atendre’ls. Al llarg del matí aplicaran tècniques de perruqueria i estètica en un entorn tant agraït com exigent. Hauran de ser extremadament curosos per no tibar-los els cabells, repetir-los les coses tantes vegades com faci falta, esperar pacientment que triïn quin color de pintaungles volen, obrint delicadament la mà d’una àvia que després d’una embòlia té la mobilitat reduïda, subjectant les mans d’aquells qui les tenen tremoloses per pintar-los les ungles, tancant amb suavitat la parpella d’un àvia per marcar-li l’ombra dels ulls, acollint-los amb allò que els expliquen i corresponent a tots els petons que els demanen.

Quan falten cinc minuts per la una, s’acomiaden dels darrers avis i els acompanyen cap al menjador, on els està esperant el dinar. Els nois i noies recullen, però la jornada encara no s’ha acabat. Es queden una estona amb l’educadora per processar inputs i vivències tingudes al llarg del dia i compartir-los. Ho faran a partir de frases sobre les quals els nois i noies han de parlar, de fotografies que els ha anat fent al llarg de l’experiència, o de dinàmiques que conviden a mirar endins, cap a allò que els ha passat mentre realitzaven el projecte. Avui, quan comença l’estona de reflexió els nois i noies ja saben de què parlaran. Abans de començar el servei, l’educadora els ha demanat que durant la jornada es fixin en coses concretes que faran durant aquest matí i que no acostumen a fer en altres entorns. A cadascú l’hi ha indicat que es fixi en alguna cosa: el to de veu, la paciència, la conversa amb els avis, les habilitats posades en joc, i d’altres.

Amb música de fons i un ambient de repòs i tranquil·litat, en el mateix espai on han estat fent el servei tornen a passar pel cap i el cor algunes coses viscudes. Avui, a partir de la proposta que els ha fet la Mar, han escrit: «He tenido paciencia, escucha y he comprendido lo que me pedían y me decían»;  «He ejercitado la paciencia porque no es una de mis virtudes, pero he sido capaz de aguantar»; «Me sacan mi parte tierna», «Se me da bien tener comunicación con las abuelitas; mientras les hago las uñas les hago saber que aún son bellas a la edad que tienen, les doy atención para que se sientan mimadas»; «He sido cariñoso al tocarlos»; «Pues para ser mi primer día me he sentido muy bien, al hacer rulos me he puesto un poco nerviosa pero me ha gustado mucho»; «Se me da bien escuchar a las personas mayores, les hablo flojo y con delicadeza, me gusta escucharlas. Les pintaba las uñas bien y cogía sus manos con cuidado»; «Les toco con cuidado y cariño, le he dado un beso en la mano a una señora llamada Sofía, les pregunto si tienen hijos, les traigo agua y los acompaño al salir».

Demanar ajut als joves, i en aquest cas a joves en situació vulnerable, ha despertat en ells actituds de cura i tendresa que no tenen l’oportunitat de mostrar i d’entrenar. Els projectes d’aprenentatge servei generen un entorn on és possible aprendre competències quasi oblidades.

*Projecte liderat per Adsis en el marc del Projecte Passwork (CNO Barcelona) amb la col·laboració de l’escola Colomer.


 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s