Mil valors en l’aprenentatge servei

captura-de-pantalla-2017-01-15-a-les-19-34-47Josep M. Puig Rovira – Mil valors en l’aprenentatge servei és una manera exagerada de parlar, naturalment, però les pràctiques educatives manifesten múltiples valors, i això sí que és ben cert. Les dues idees que presentaré en aquest escrit estan ja dites: la primera és que les pràctiques articulen una àmplia varietat de valors, i la segona és que l’aprenentatge servei ens ofereix un complet llistat de valors.

Les bones pràctiques educatives no estan fetes per transmetre un valor, ni tant sols «uns pocs» valors, encara que sovint les programem a partir d’aquesta suposició equivocada. Les pràctiques educatives són activitats complexes, bones per a la convivència, formatives per a les persones i creadores de cohesió en el grup classe. Un conjunt de valors que proporcionen als participants una varietat de competències i virtuts. En la mesura que les pràctiques activen funcions bàsiques de la vida social, manifesten alhora molts components de valor que els atorguen tota la seva força d’humanització.

Si fem assemblees de classe o activitats d’ajuda entre iguals, per citar dos exemples d’entre els molts que trobem en una escola, podem dir que de manera prioritària treballen el diàleg o la cura de l’altre, però aquests valors són només una mostra dels molts que es mobilitzen per funcionar correctament. No hi ha assemblees sense empatia, mediació i autocontrol, i no tindrem ajuda entre iguals sense paciència, dedicació i claredat expositiva. Dit de manera ràpida, les pràctiques educatives permeten aprendre alhora la varietat de valors que estan encarnats en les diferents activitats socials. El que cal, doncs, és preveure bones pràctiques i cuidar el seu bon desenvolupament per tal que expressin tota la càrrega de valors que arrosseguen.

Hem vist que les pràctiques educatives activen força valors, la nostra primera idea; anem ara per la segona. L’aprenentatge servei és una pràctica complexa que vincula el coneixement amb la realització de tasques en favor de la comunitat. Activa una funció social bàsica: la producció i l’ús de coneixements per millorar la vida de la comunitat. La traducció pedagògica d’aquesta important funció social, el que anomenen aprenentatge servei, és una pràctica educativa que solem relacionar de manera destacada amb valors com l’altruisme i la solidaritat, però si ens hi fixem millor veurem com en el seu desenvolupament es posen en joc molts altres valors. A continuació presentem un quadre en què es recull el conjunt de dinamismes educatius presents en les activitats d’aprenentatge servei i, per cada un d’ells, els valors que es manifesten amb més claredat.

 

Dinamismes i valors en l’aprenentatge servei

 

Necessitats De la sensibilitat moral al compromís

Detectar i sentir-se implicat en situacions de necessitat que inviten a involucrar-se en un projecte de millora de la realitat.

Aprenentatge Del coneixement a l’acció

Impulsar un cercle d’adquisició, aplicació i obtenció de nous coneixements útils per resoldre problemes en benefici de tothom.

Servei De la intervenció local a la justícia global

Adonar-se que accions limitades poden tenir una àmplia significació i que els reptes universals poden concretar-se en accions puntuals.

Sentit del servei De l’altruisme a la solidaritat

Combinar la significació personal de l’acció de cura i ajuda als altres amb la voluntat de contribuir al bé del conjunt de la comunitat.

Participació De la implicació a la ciutadania

Aportar esforç i idees a un projecte conjunt, que pot ser limitat però que ensenya què significa l’exercici de l’acció cívica.

Cooperació Del fer junts a la cohesió social

Considerar el treball en equip fet en favor dels altres com un dinamisme que produeix sentit de pertinença i crea comunitat.

Reflexió De la consciència a la consideració de l’experiència

Adonar-se del que s’ha viscut i après durant la realització del projecte i pensar-ho críticament per treure’n nous ensenyaments.

Avaluació De la regulació externa a l’autoavaluació

Rebre amb voluntat de millora comentaris formatius i construir criteris propis per autoavaluar-se i millorar continuadament.

Reconeixement Del reforç positiu a l’apoderament

Manifestar satisfacció per la tasca feta i convertir l’èxit en motivació per fer més coses i fer-les millor.

Partenariat De la col·laboració al treball en xarxa

Donar valor al treball amb una entitat social i sentir-se part d’un pla conjunt de la comunitat educativa local.

Els dinamismes que donen forma a les activitats d’aprenentatge servei ens han permès presentar parelles de valors que hi estan associats. Un ampli conjunt de valors que es poden viure durant l’experiència de participar en una activitat d’aprenentatge servei.


 

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s