ApS, UN ENFOCAMENT INCLUSIU A L’EDUCACIÓ ESPECIAL

L’etapa 16-20 de l’Escola d’Educació Especial Xaloc de Sabadell

captura-de-pantalla-2016-11-22-a-les-12-43-55

Brenda Bär Kwast* – Formar persones conscients de la seva realitat, orgulloses de les seves possibilitats i socialment actives; tot això adequat a les capacitats de cadascú i fugint de visions assistencialistes que fomenten persones exclusivament receptores de serveis. Aquesta és la raó de ser de l’Escola d’Educació Especial (EEE) Xaloc, que en definitiva el que vol és una inclusió digna, tant laboral com social, per al seu alumnat. És perseguint aquest objectiu que descobreixen l’aprenentatge servei com una eina útil —fins i tot imprescindible— per aconseguir-ho.

Tot i ser una escola d’educació especial, no els ha agradat mai que els etiquetessin com una «escola excloent», i amb raó, perquè la seva pràctica demostra tot el contrari. Davant la realitat frustrant que molts dels seus alumnes, un cop passada l’escolarització obligatòria, es quedaven a casa, l’any 2000 van decidir crear una innovadora etapa educativa per als alumnes d’entre 16 i 20 anys. En volien garantir la inclusió. Un aspecte clau que els ha ajudat en aquesta etapa ha estat dur a terme activitats d’aprenentatge servei, que han vinculat el centre amb l’exterior i han ajudat els alumnes a conèixer i posar en pràctica les seves capacitats, cosa que els ha habilitat com a realitzadors de serveis a la comunitat.

Els projectes d’aprenentatge servei han aconseguit que els alumnes coneguin la seva potencialitat real per fer accions pels altres i que les seves ajudes siguin considerades valuoses i dignes de merèixer un reconeixement. Aquestes experiències han fet caure les parets de les aules, les parets del centre, i han servit per fomentar la participació amb l’exterior, tant durant l’etapa educativa, com el que fins i tot pot ser més interessant: després d’aquesta etapa. Ara els joves estan en condicions i posició millors per a la veritable inclusió i en més contacte amb la societat que els envolta.

Per poder donar resposta a aquesta experiència s’ha fet un estudi etnogràfic que descriu amb detall les moltes experiències d’aprenentatge servei i la manera com el centre s’ha organitzat per realitzar-les. Veurem com l’enfocament educatiu vinculat a l’aprenentatge servei, pel qual han apostat des d’aquest centre d’educació especial, ha aconseguit fer un canvi de mirada cap a les persones amb discapacitat, i ho ha fet a tres nivells diferents: d’ells mateixos, de la seva família i de la societat que els envolta. Aquest canvi de mirada ha implicat passar de la percepció de persones amb discapacitats al seu reconeixement com a persones amb possibilitats d’aportació a la societat i potencialitat d’altruisme. En definitiva, un bon exemple del qual en podem treure molts ensenyaments sobre com l’aprenentatge servei pot ser una eina valuosa per potenciar l’obertura a l’entorn i esdevenir per a l’alumnat una veritable oportunitat d’inclusió.

Decarregar el document: http://www.aprenentatgeservei.org/intra/aps/documents/Quadern%20APS_Xaloc.pdf

Brenda Bär Kwast* és investigadora de la Facultat d’Educació de la UB.


 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s