L’ApS: eina inclusiva en contextos de vida

IMG_6049

José Palos és Doctor en Geografia Humana i membre del GREM

José Palos – Ja sé que la globalització és un concepte recurrent, però ha posat de manifest a base de magnificar-ho una realitat que sempre ha existit com a fet natural, la diversitat. Aquesta magnificació, tanmateix, ha fet que un altre fet natural molt relacionat i poc evidenciat com és la diferència, hagi derivat en alguns casos en motiu d’exclusió i hagi convertit la identitat en un element de defensa. La globalització genera i proposa processos d’exclusió-inclusió a escala planetària, però de forma més manifesta a nivell local, a les ciutats, al pobles, als barris. Les ciutats, els territoris locals, són centres de confluència, dinàmics, que mostren amb tensió les singularitats de les identitats, però que també, en les seves dinàmiques de canvi, permeten aplicar el millor antídot per a la fragmentació i  l’exclusió, l’aprehensió del context i la interacció. Aquesta facilita les relacions en els contextos de diversitat, que permet definir-nos i diferenciar-nos com a fet natural, com a manifestació de la nostra identitat, en positiu i amb voluntat d’enriquir la convivència i el bagatge cultural.  

El context proper de vida és el marc d’inclusió per excel·lència. És on es realitzen les activitats més lligades a les necessitats personals bàsiques com l’habitatge, la salut, l’alimentació, l’educació o les relacions personals. És a dir, és l’espai que conté tots els ingredients perquè es produeixin de forma natural els processos, necessaris, d’inclusió social a través dels espais viscuts. El coneixement del seu espai, de la seva història, de les institucions, dels serveis, dels transports, dels recursos i ajuts que ofereixen les administracions, entre d’altres factors, facilita en gran mesura la integració i inclusió en la comunitat. En contextos amb condicions de vida deprimides, o de gran mobilitat viva de població, és evident que les polítiques d’ajut social i econòmiques són bàsiques per a la seva inclusió, però això no treu que paral·lelament es portin a terme projectes socials i educatius específics, que promoguin el coneixement i la participació en l’entorn físic, social i cultural  facilitant els processos d’inclusió.

Sentiment de pertinença

Les millors accions, a banda de les que es deriven de la vida quotidiana,  per a facilitar el coneixement de l’entorn i les seves potencialitats per la millora de la qualitat de vida, són les que es realitzen directament en ell amb  intencionalitat educativa, cooperativa i inclusiva. Activitats experiencials que permeten aprendre, integrar-se, ajudar a persones o a col·lectius, aportar experiències personals, participar en la construcció, reconstrucció o millora de l’espai urbà i que en definitiva fan sentir a les persones satisfacció residencial i de pertinença. I en aquestes activitats, els centres educatius, com a part del context i des de una concepció d’educació inclusiva, són agents amb un gran potencial gràcies a les seves línies educatives i enfocament metodològic. Això és, si potencien les activitats educatives d’interacció amb el medi, concebut no només com a contingut, com a recurs o com a escenari, sinó també com a receptor dels beneficis del procés d’aprenentatge.

Les activitats o projectes d’aprenentatge servei són actuacions educatives que potencien l’aprenentatge a partir de l’experiència i de la implicació en el medi i la comunitat a través de la realització d’un servei. És a dir, es vincula l’activitat  a una implicació directa amb el medi o territori de residència generant un procés de coneixement, aprehensió i inclusió  amb un compromís social. Els àmbits on es poden realitzar aquests projectes són molt variats però diríem que tenen un gran potencial inclusiu al territori: Així, podem parlar de l’àmbit d’ajut a les persones, del de la preservació i la millora del medi ambient i salut, del de la recuperació de la memòria històrica i del patrimoni i del de cooperació en projectes actius de la comunitat.

Els àmbits d’actuació contextualitzats tenen un poder inclusiu, especialment per la seva dimensió social, cultural i política pròpia també dels projectes d’ApS. Però la mateixa definició i enfocament metodològic dels projectes d’ApS també  comporta una aproximació als processos d’inclusió.

Conèixer l’entorn social

El que sigui una metodologia interactiva, cooperativa, experiencial i d’intervenció en la comunitat genera dinàmiques de treball inclusives com ara facilitar els diferents ritmes i formes de treball i aprenentatge, facilitar el desenvolupament de la diversitat de  competències  personals, treballar respectant les diversitats d’idees, interpretacions i valors.

Però el mateix procés de definició, disseny i desenvolupament dels projectes també resulta d’un gran valor inclusiu. Quan s’identifiquen i analitzen les necessitats de l’entorn per decidir el possible projecte es genera un coneixement del context amb un component crític molt important. Quan s’identifiquen les entitats que podrien col·laborar en el projecte també significa un imput en el coneixement de l’entramat social. Quan s’aporten criteris valoratius per decidir el servei que es desenvoluparà es genera un sentiment d’acceptació de les idees i representacions personals sobre un context comú. Quan es participa i intervé activament perseguint uns objectius de millora en el medi viscut es generen actituds propositives i una acceptació de la pertinença. O quan es fa la celebració i reconeixement de la participació i dels resultats del projecte és un reconeixement social, de la comunitat, que incrementa l’autoestima i la satisfacció de formar-ne part.  

És a dir, que els projectes d’ApS són una bona proposta per aconseguir la inclusió i afavorir la cohesió, en contextos locals, necessària per les situacions generades entre d’altres per dinàmiques globals. Una proposta que tindria més potencial inclusiu si es potenciessin línies d’intervenció educativa que vinculessin territori, comunitat i educació amb metodologies interactives i cooperatives.   

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s