Compartir idees: quan la universitat va a l’institut

JE Gràcia_4

Mireia Martell i Laura Rubio – “L’experiència ha estat molt positiva, tornaria a fer-ho; crec que comunicar a alguna persona un tema és la millor manera d’entendre’l realment”. Amb aquestes paraules un estudiant de 4rt de la Facultat de Dret sintetitza de manera senzilla i clara la potència formativa del projecte Compartir idees. La universitat va al institut.

Compartir idees és un projecte d’aprenentatge servei en que els i les estudiants de graus o màsters de la Universitat de Barcelona, ​​en parelles, preparen conferències-taller sobre temes d’interès relacionats amb els seus estudis i les imparteixin en centres de secundària. El projecte està impulsat pel grup ApS(UB), un equip interdisciplinar format per professorat de les facultats de Belles Arts, Biologia, Dret, Economia i Empresa, Educació, Farmàcia, Filologia, Geografia i Història, Geologia, Infermeria i Medicina. A més, la proposta està reconeguda com a Projecte d’Innovació Docent (2015PID-UB/150).

El punt de partida del projecte recau en una clara necessitat d’un context hiperinformat com el nostre, la dificultat per aconseguir saber significatiu i forjar una opinió reflexiva i de motivació per actuar o adoptar noves conductes. En aquest marc, el servei que ofereixen les i els estudiants universitaris vol ser un espai d’informació i debat sobre temes de relleu que els permeti construir una opinió reflexiva alhora que mobilitzadora. L’experiència garanteix l’aprenentatge dels i les estudiants universitaris implicats tant des del punt de vista dels continguts propis de cada disciplina com els relacionats amb les competències transversals com la capacitat comunicativa, el treball en equip i el compromís ètic. L’accés als instituts receptors és possible gràcies a l’establiment de relacions de partenariat amb el Consorci d’Educació de Barcelona, ​​que ajuda a fer d’enllaç a l’hora de vehicular l’oferta als centres educatius.

En la primera edició del projecte (de setembre 2015 al gener 2016), 56 estudiants universitaris de 7 facultats diferents han impartit conferències-taller en centres de secundària de Barcelona. A tall d’exemple, algunes de les activitats realitzades han estat: Emprenedoria a l’aula (F. Economia i Empresa); Com una substància es converteix en medicament (F. Medicina); Uses eines 2.0 per estudiar? (F. Educació); o Som pols d’estrelles! Del Big Bang al planeta Terra (F. Geologia). El projecte ha permès arribar a 14 instituts i 906 alumnes de secundària.

A nivell qualitatiu, tal i com es mostrava a la primera cita, les i els estudiants universitaris de facultats diverses destaquen el nivell d’implicació, el sentit i la significativitat que l’activitat confereix a les matèries i estudis que estan cursant. Per la seva part, l’alumnat dels centres de secundària valora positivament l’interès i la proximitat des de la qual les i els estudiants universitaris presenten les diverses temàtiques. “Sincerament vull que tornin els mateixos estudiants universitaris ja que m’han motivat” (estudiant de 3er d’ESO)

En la mateixa direcció, el professorat dels centres subratlla el valor que les i els estudiants universitaris representen com a referents positius i pròxim per l’alumnat, així com també la possibilitat de completar i aprofundir en la els continguts curriculars a través de les conferències-taller. “De ben segur que algú ha canviat la manera de veure segons quina cosa del tema treballat” (professorat d’un institut).

Per a més informació visita la pàgina de Facebook o el perfil @grupApSUB a Twitter

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s