ApS: quan toca reflexionar

Captura de pantalla 2015-12-15 a les 23.14.35

Fátima Avilés – Un dels elements formatius més importants de l’aprenentatge servei és la reflexió. El que es proposa l’aprenentatge servei és que els estudiants desenvolupin competències acadèmiques, formin el pensament crític i reflexiu, es tornin ciutadans sensibles envers les necessitats de la societat, puguin enfortir el compromís social i adquireixin actituds que predisposin la responsabilitat cívica. Tot això es fa desenvolupant un projecte que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat tot responent a una necessitat real de la societat.

L’aprenentatge servei consta de quatre àmbits característics que l’emmarquen: l’aprenentatge solidari, la pedagogia de l’experiència, la relació de partenariat i el treball en xarxa. Dins de l’àmbit de la pedagogia de l’experiència trobem que aquesta es desenvolupa mitjançant la participació, la cooperació, la reflexió i el reconeixement dels propis estudiants. Degut a què les activitats d’aprenentatge servei tenen un component experiencial tan important, han d’incloure necessàriament processos de reflexió.

Element clau

La reflexió és una de les eines formatives més importants que impregna l’aprenentatge servei i que ha d’estar present en tots els moments que es desenvolupa l’activitat. És a dir, la reflexió és un element clau i de qualitat que hem de trobar a l’inici de l’experiència, durant el desenvolupament i al finalitzar-la. Per tant, els estudiants han de conèixer què és el que es fa i perquè es fa, quins són els motius pels quals ho fan i quin valor personal i social té el que estan fent.

La reflexió és un component molt important en les experiències significatives de la persona. Tots aquells aprenentatges que transformem a partir de mecanismes de reflexió són els millors aprenentatges que pot adquirir una persona. A més, si l’experiència que es porta a terme és complexa, necessitem posar en pràctica mecanismes de reflexió. Com que les activitats d’aprenentatge servei generen una gran complexitat, la reflexió fa que aquesta experiència sigui enriquidora per l’alumnat. A través de la pròpia reflexió els estudiants connecten l’aprenentatge i el servei, i d’aquesta manera poden veure el sentit de la seva tasca i fer que aquesta esdevingui significativa per a la pròpia persona. També cal destacar que mitjançant la reflexió els estudiants són capaços de conceptualitzar els aprenentatges i posar nom als sentiments i emocions que experimenten.

Encara que hi ha moments de reflexió espontània i informal, cal que pensem i disposem d’estones de reflexió individuals i estones de reflexió conjunta, així com de les eines que en cada situació serà més adient utilitzar. La reflexió demana, per tant, certa dedicació i planificació dels educadors. En aquests casos és quan obtenim el màxim benefici formatiu.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s