L’educació en valors dels joves: un problema social pendent

Salvador Carrasco, professor emèrit del Departament de Sociologia i Anàlisi de les Organitzacions de la Universitat de Barcelona

Salvador Carrasco, professor emèrit del Departament de Sociologia i Anàlisi de les Organitzacions de la Universitat de Barcelona

Salvador Carrasco – Fa uns mesos, una professora de secundària, comentant la mort d’un col·lega d’institut a mans d’un alumne de tretze anys, concloïa que “hauríem de plantejar-nos treballar, de manera seriosa i a fons, l’educació emocional dels nostres alumnat. M’agradaria convidar-vos a passar una setmana dins les aules de qualsevol institut i veure el que està passant allà dintre. Està ple de joves sense valors, sense esperances, sense ambicions, sense inquietuds. Bé, sembla que l’única inquietud clara és quedar-se sense mòbil. L’apassionant món dels mòbils i de les noves tecnologies… Sabem a la perfecció que no es pot generalitzar, que no hi ha joventut sinó joves i que entre aquests hi ha de tot. Tanmateix seria amagar el cap sota l’ala si no ens plantegéssim alguns fets, per durs i difícils que siguin de formular amb equanimitat i respecte.

Efectivament, en l’educació dels joves tenim tot un problema social pendent, que hem d’abordar col·lectivament. Les emocions també s’eduquen. S’han de treballar amb metodologies que motivin i, alhora, siguin educatives (activitats com teatre o projectes d’aprenentatge i servei que atenguin necessitats reals de l’entorn…). Activitats que deixin als joves ser més creatius i sentir-se escoltats. Poden enriquir-nos molt amb les seves idees. Dediquem més hores a projectes que facilitin que es coneguin a si mateixos, en els que aprenguin a relacionar-se amb els altres sense agressivitat, a què coneguin l’altruisme, la generositat i es responsabilitzin de la millora de les coses. Aquella professora donava en la diana. Des de la vella “paideia” grega sabem que educar joves és anar contra corrent.

L’ ApS és una metodologia apta per a educar als joves i adolescents perquè son promotors de ciutadania. Hi ha moltes raons per a fomentar la realització d’aquests tipus de projectes: motiven l’aprenentatge perquè responen a necessitats reals; estimulen la reflexió, el diàleg i el debat; impulsen la creativitat i el protagonisme dels joves; construeixen el sentit de pertinença a la comunitat i la identitat grupal; augmenten la cohesió, a través del treball en xarxa als barris; fomenten l’educació en valors i faciliten l’autonomia i el compromís dels joves.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s