L’escola acaba, els projectes continuen

“Heu de defensar el vostre país.

Una cosa que podeu fer és donar a conèixer com són els Aiguamolls –una zona molt bonica que és amenaçada– perquè com més gent la conegui, més l’estimaran i més difícil serà que pugui malmetre’s.

Per què no preparem una exposició que expliqui com són els Aiguamolls?

Per fer aquesta exposició, cal conèixer-los prèviament: voleu prendre part en una expedició d’estudi dels Aiguamolls?

Això voldrà dir molta feina: ja ho sabeu que us demanarem de treballar molt?

Joaquim Franch

Xus

Xus Martín, professora titular de la Facultat de Pedagogia en la Universitat de Barcelona i membre del Grup de Recerca en Educació Moral ( GREM)

Xus Martín – Amb aquesta presentació, Joaquim Franch, un dels grans pedagogs contemporanis del nostre país, repta l’any 1983 a un grup de setanta-cinc nois i noies, a fer una contribució per salvaguardar els Aiguamolls de l’Empordà, amenaçats per un pla general d’ordenació urbanística del municipi de Pals. Un repte que, ja els advertix, només podran assolir fent molta feina.

La resposta que va donar el grup es ben coneguda (Franch, 1985). Els nois i noies, que tenien  entre 8 i 12 anys, es van implicar de valent en el projecte i van superar amb escreix les expectatives dels organitzadors. Al llarg de les dues setmanes que va durar el campament d’estiu van realitzar una recerca cooperativa àmplia i complexa. Van conèixer a fons la vegetació i la fauna dels Aiguamolls, van aprendre a observar i distingir unes espècies d’unes altres, a analitzar els seus diferents habitats i la seva adaptació a l’entorn, van aprendre a interpretar mapes de la zona, a fabricar l’utillatge necessari per a les seves expedicions, a elaborar fitxes per enregistrar cada descoberta que feien, a usar instruments de laboratori i a consultar documentació escrita, van participar en treballs d’anellament d’ocells que després deixaven marxar, i van reintroduir tortugues d’aigua. Amb l’ajut dels monitors, els nois i noies van organitzar-se, van distribuir tasques, decidir activitats, adquirir compromisos individuals i col·lectius i revisar allò que feien. I també van aprendre a confiar en els companys, van sentir-se part d’un equip i part d’un entorn natural que calia respectar i que van arribar a estimar. I sí, en acabar els campaments, van donar a conèixer la riquesa dels Aiguamolls i van ajudar a que la població fos conscient del perill en el que es trobaven i de la pèrdua irreparable que seria pel país la seva desaparició.

En moments en els que estem programant campaments i colònies resulta inevitable llegir l’experiència de l’estiu del 1983 als Aiguamolls sense plantejar-se què van fer aquells joves monitors per mantenir engrescats als nois i noies mentre coneixien i intervenien en els Aiguamolls? Com s’ho van fer per entusiasmar-los en l’estudi  d’un espai natural?

Si tornem a llegir el fragment d’en Quim Franch descobrim que ens dona quatre pistes . Una, la proposta parteix de la detecció d’una necessitat real: els Aiguamolls són amenaçats i poden arribar a desaparèixer; és necessari fer quelcom per evitar-ho. Dos, els monitors confien en la capacitat del grup per a contribuir-hi en la protecció i recuperació de l’entorn, un entorn poc conegut pels infants en el moment d’iniciar-se els campaments. Tres, es planteja al grup una acció útil que està a l’abast de les seves possibilitats: preparar una exposició adreçada a sensibilitzar la població sobre la situació dels Aiguamolls. I quatre, s’exigeix una activitat de recerca als infants. N’hauran d’aprendre molt per poder explicar bé i amb detall la vida vegetal i animal de la zona. Aquests quatre elements –detecció d’una necessitat real, confiança en la capacitat dels infants, acció útil i activitat de recerca– defineixen els projectes amb servei a la comunitat i són un bon llegat pels monitors del lleure i caps d’agrupament que, un any més, faran viure a molts infants uns dies inoblidables en contacte amb la natura. A tots ells, (recordem, la majoria voluntaris) gràcies per la feina i molta sort.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s