Els centres educatius de Sants intercanvien experiències d’aprenentatge servei “significatives” i “transformadores”

Valoració positiva del primer any de servei comunitari al districte de Sants-Montjuïc amb la participació de vuit centres i la presentació de vint projectes

L'exposició de cartells dels projectes de servei comunitari a les cotxeres de Sants

L’exposició de cartells dels projectes de servei comunitari a les cotxeres de Sants

El primer any de servei comunitari ha implicat a vuit centres educatius del districte de Sants-Montjuïc, que han desenvolupat prop d’una vintena de projectes molt diversos i que van tenir el seu reconeixement dijous 4 de juny a les cotxeres de Sants amb una exposició de cartells sobre les experiències. Tots els centres, així com el Consorci d’Educació, van valorar positivament el primer any de feina i confien que els projectes s’ampliaran els propers cursos en el marc de l’assignatura de servei comunitari impulsada des del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Les cotxeres de Sants van ser l’escenari d’un acte de reconeixement als vuit centres que han participat, per primera vegada, en la posada en marxa de projectes de servei comunitari al districte de Sants-Montjuïc, a Barcelona. La recuperació de la memòria històrica, la ciència, l’art o les ciències socials són algunes de les àrees en què una vintena de projectes s’han desenvolupat durant el curs 2014-2015, arran d’un seminari de formació per a professors que es va impartir l’any passat.

Durant la trobada, els instituts del Bosc de Montjuïc, Proa, Lluís Vives, XXV Olimpíada, Monjtuïc i Domènech i Muntaner van presentar els seus projectes que anaven des de la creació de vídeos per a entitats, fins a la recuperació d’una bassa amb gripaus i nenúfars. Les explicacions van anar a càrrec dels alumnes, els quals van coincidar en valorar de forma molt positiva els projectes perquè els ha fet sentir “útils” i “capaços de transformar el barri i influir en l’entorn”. La resta d’instituts – Joan Coromines i Consell de Cent – van formar part del reconeixement en la mostra de cartells dels projectes instal·lada també a les cotxeres de Sants.

“Transversalitzar la secundària”

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya va impulsar una matèria anomenada servei comunitari que vol promoure els projectes d’aprenenatge servei amb la idea que “s’acabin universalitzant a tots els centres perquè els alumnes de secundària hagin viscut una experiènciea de voluntariat o servei a la comunitat un cop finalitzin l’educació secundària”, en paraules de Marta Comas, tècnica al Consorci d’Educació de Barcelona.

Ja fa temps que el debat sobre el treball per projectes a les escoles torna a ser damunt la taula. El servei comunitari al que molts centres s’estan acollint no deixa de ser un nou instrument per impulsar el treball per competències, evitant l’alta segmentació de les assignatures del sistema educatiu actual. En aquest sentit, Comas subscriu que “el servei comunitari vol ser una eina que demostri que “és possible transversalitzar la secundària i treballar-la des d’un punt de vista competencial”. A banda del treball per projectes, el servei comunitari, segons Comas, també ha de contribuir “a l’arrelament de l’alumnat al barri a través de la cooperació amb entitats o projectes de millora vinculats a l’entorn”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s