Un gir en educació

Per Josep Ma Puig

L’aprenentatge servei ens pot fer veure l’educació d’una manera diferent, i més profitosa. L’educació és un procés de transmissió cultural que va de la generació dels adults a la dels joves. Seguint aquest model clàssic, s’ha dit que l’educació és ensenyar els que encara no saben prou, formar als que estan bastint una manera de ser, orientar als que han de prendre una decisió important, donar afecte a les persones ferides pel patiment, reforçar als que estan en perill de quedar al marge, i així amb tants altres aspectes de la tasca educativa.

En tots els casos veiem que l’educació és un procés en què l’educador entrega alguna cosa de valor a l’educand. L’educació és, doncs, oferir un bé, però això només és una part. El procés educatiu no serà complet si la persona que s’educa no fa una aportació a la societat que l’acull o a les persones del seu entorn. Per educar-se no és suficient amb rebre, cal també donar. Y per educar no basta amb proporcionar un bé valuós, cal també demanar ajuda. Si una societat vol ser realment educadora, ha de requerir la contribució dels que s’estan formant.

Es cert que hi ha tradicions que han dit clarament que aprendre es realitzar alguna cosa en favor de la comunitat: Dewey amb l’activitat associada amb projecció social, Makarenko amb el treball socialment necessari o Baden Powell amb les empreses de l’escoltisme. Però també es cert que hem tendit a oblidar-ho.

Avui l’aprenentatge servei ens recorda amb força que l’educació és compromís i és servei útil a la comunitat, a més de ser també un eina per assolir múltiples aprenentatges. Per tant, l’aprenentatge servei incorpora de ple la idea que per formar-se cal retornar quelcom a la col·lectivitat, cal treballar pel bé comú.

Qui viu l’experiència educativa de donar aconsegueix més fàcilment entrar en la societat que l’acull –esdevenir ciutadà–, empoderar-se pel que aconsegueix aprendre i perquè s’adona del que és capaç –guanyar en competències–, sentir orgull de si mateix i aixecar l’ànim –tenir la moral alta–, aprendre a percebre les necessitats dels altres i a implicar-se per pal·liar-les –entrenar l’empatia i l’altruisme–. Dit amb una fórmula clàssica, en la mesura que l’aprenentatge servei invita a donar contribueix a formar ciutadans crítics, competents i amb valors.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s